Tytuł: ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA :: Jaka ma być Wisła?

Dodane przez Bukszpryt dnia 05.12.2010
#1

W sprawach rzek należy szukać współpracy i łaczyć wysiłki.
Zdecydowałem się napisac temat o panu Marku Kamińskim, dokładnie tym, który przepłynął kajakiem zimą po Wisle.

Cytaj

Wisła – królowa polskich rzek. To nie tylko slogan. Jednakże jest to królowa zapomniana i zaniedbana, która wymaga kompleksowej ochrony i rewitalizacji. Jaka jest naprawdę a jaka być powinna za 5 lat? Fundacja Marka Kamińskiego zachęca do konstruktywnej dyskusji decydentów i obywateli.

link http://www.morzai...adowa.html
Fundacja Marka Kamińskiego stworzyła kilkuletni projekt edukacyjno-społeczny „Szlak Wisły”. Jego celem jest dyskusja na temat przyszłości „kraju nad Wisłą”, możliwości wykorzystania potencjału tkwiącego w lokalnych społecznościach, połączenia idei wzbogacania się na turystyce i innych gałęziach przemysłu w oparciu o wodę i Wisłę z poszanowaniem natury i naszych wzajemnych potrzeb. Jej pierwszymi etapami była letnia i zimowa Ekspedycja Wisła, podczas których powstał film dokumentalny poświęcony Wiśle oraz znaczeniu natury dla człowieka. Jego premiera planowana jest na początku 2011r. Z doświadczeń, które Fundacja uzyskała podczas realizacji tych dwóch projektów, zrodził się również przewodnik „Wisła – przewodnik użytkownika”, który zostanie wydany pod koniec listopada 2010. Konferencja „Wisła XXIw. Szanse i zagrożenia 2010-2015”, jest kolejnym krokiem na drodze do przywrócenia Wisły Polsce i Polakom. Pracy jest jednak jeszcze dużo, dlatego projekt Szlak Wisły przewidziany jest na kolejnych kilka lat.
Z prawdziwą przyjemnościa polecam uwadze:
link http://www.konfer...-wisla.pl/

Dodane przez P2J dnia 05.12.2010
#2

Aktualna (obowiązująca od przyjęcia przez Radę Ministrów 13 września 2005) "Strategia Gospodarki Wodnej" zakłada regularną żeglugę Kraków-Gdańsk. Wykonawcą strategii jest jednak Ministerstwo Środowiska... które stara się tą strategię zastąpić taką, w której w ogóle nie będzie nic o żegludze.

Dodane przez marek56 dnia 06.12.2010
#3

Wisła dla... co najwyżej kajakarzy. Dla motorowodniaków już niekoniecznie, a dla żeglugi zawodowej ? O zgrozo ! do tego nie wolno dopuścić !
Taka to na razie strategia. I to właśnie należy koniecznie zmienić.

Dodane przez P2J dnia 06.12.2010
#4

Cytaj

marek56 napisał:
Wisła dla... co najwyżej kajakarzy. Dla motorowodniaków już niekoniecznie, a dla żeglugi zawodowej ? O zgrozo ! do tego nie wolno dopuścić !
Taka to na razie strategia. I to właśnie należy koniecznie zmienić.


Aktualnie "obowiązująca" strategia (wrzesień 2005) jest tutaj (plik .pdf) - i ona akurat ma być zmieniona.

Dodane przez norbi dnia 06.12.2010
#5

najgorsze, że oni mają na nas wygwizdane, lata zaniedbań i innych zabiegów rządowych typu "kolej górą" czy "najtańszy środek transportu to tir-y" zostawił po sobie żeglugę w Polsce w ruinie, to niestety smutna prawda

Dodane przez starypraktyk dnia 17.12.2010
#6

Cytaj

norbi napisał/a:
najgorsze, że oni mają na nas wygwizdane, lata zaniedbań i innych zabiegów rządowych typu "kolej górą" czy "najtańszy środek transportu to tir-y" zostawił po sobie żeglugę w Polsce w ruinie, to niestety smutna prawda


.......napisał "norbi" !
Bo to widzisz kolego, wystarczy się dowiedzieć, kto jest / w większości przypadków / właścicielem tych wielkich firm transportowych typu Delta trans etc,etc.
I natychmiast staje się jasnym, dlaczego transport rzeczny lezy odlogiem. Poza tym, - Fundacja 'Ja Wisla" sobie, Marek Kamiński, - sobie. Jesli do tego dodamy niemożność dogadania się z ekologami,
- musi być jak jest.
I nie dziwię się temu. To nasza narodowa wada. Kompletny brak
umiejętności - a może i chęci - współpracy.
My - Polacy potrafimy się tylko jednoczyć w obliczu tragedii
która się już wydarzyła. Natomiast przed, - już nie bardzo.
Bo natychmiast wyskakuje,- jak diabeł z kieliszka - kwestia, kto ma dowodzić. No i się zaczyna; - Kowalski na wodza?!
.....a dlaczego nie ja?! w czym Kowalski jest lepszy ode mnie?!
I dupa blada. Wodza nie wybrano, wróg nas za mordę trzyma.
I tylko po cichu pada pytanie, kto za to ponosi odpowiedzialność.
Czy to nie aby stary Franc stwierdził, że na nas wcale nie potrzeba armii, - wystarczy pozwolić nam abyśmy rządzili sami?!
stary praktyk.

Dodane przez Bosman Jozef dnia 18.12.2010
#7

Tak znacznie wzbudzone zainteresowanie żeglugą wiślaną w ostatnim czasie jest wielce obiecujące.A już inicjatywa uruchomienia wycieczkowego bocznokołowca na Wiśle w Warszawie pozwala mieć nadzieję na rewitalizację tej rzeki.Tylko na boga ,niech wreszcie dotrze do decydentów ,że na pewno nie doprowadzi do tego Ministerstwo Ochrony Środowiska,które żywo jest zainteresowane wraz z"EKOTERRORYSTAMI" wyłączenie wszystkich naszych wód spod żeglugi jakiejkolwiek,nawet tej kajakowo-pontonowej.Chyba nadchodzi już najwyższy czas na zmianę gospodarza naszych żeglownych wód śródlądowych.Oby nie było już za późno?.

Dodane przez P2J dnia 28.12.2010
#8

A ja mam problem: chcę się starać o pieniądze (z UE) na rozwój oferty związanej z żeglugą na Wiśle, Narwi i Bugu (w tym bezpośrednią promocję firm i wydarzeń).
Tak mniej więcej 1,5 mln PLN.
I nie mogę znaleźć firm, które chciałyby mieć swój udział w korzyściach! Sad

Dodane przez Szygy dnia 29.12.2010
#9

Szanowny kolego P2J. A co Ty chcesz zrobić za te marne 1,5 mln PLN wobec tak fatalnego stanu obecnego? Nie żebym Cię zniechęcał do działania ale przy takim finansowaniu to ile lat by to trwało? Chyba, że ja czegoś nie rozumiem a kwota ta miała by być przeznaczona tylko na przygotowanie dokumentów tj. strategii, biznesplanu, projektów, wycieczek celem dokonania oględzin itp. Bo jeśli tak to znów ktoś się nachapie i dalej nic z tego nie będzie.
Pozdrawiam.

Dodane przez P2J dnia 01.01.2011
#10

Cytaj

Szygy napisał:A co Ty chcesz zrobić za te marne 1,5 mln PLN wobec tak fatalnego stanu obecnego? Nie żebym Cię zniechęcał do działania (...)

Z takiej kasy można sfinansować przygotowanie nowych produktów / usług, nieznaczne wydatki na sprzęt, promocję istniejących bądź nowopowstałych firm. Na razie nie umiem przesądzić, czy projekt poszedłby w kierunku przedsięwzięć "pływających" czy nadrzecznych (to zależy od chętnych firm).
Żeby było jasne: nie ma mowy o wielkich projektach hydrotechnicznych - na pewno nie wystarczy na infrastrukturę! Ale śmiało możemy mówić o turystyce w gondolach, happeningach nadrzecznych czy narzecznych, zlotach miłosników.
A kasa - jeśli nie pójdzie na rzeki, to pójdzie na chemię, informatykę bądź dowolną inną branżę, z którą rzeki konkurują (o łaski).

Edytowane przez P2J dnia 01.01.2011

Dodane przez Zygmunt Gajewski dnia 06.01.2011
#11

P2J napisz do mnie e-mail Zygmunt Gajewski

Dodane przez P2J dnia 06.01.2011
#12

> Zygmunt: Mail poszedł!

Dodane przez ango dnia 21.12.2014
#13

Witam !

Ostatnio o Wiśle - dyskutowano w Sejmie 11 grudnia br. na konferencji poświęconej autostradzie wodnej na tej rzece oraz inna informacja o podpisaniu ostatniego tzw. Kontraktu Terytorialnego (KT), które dotyczyło woj. pomorskiego.
Przez województwo to przepływają dwie duże rzeki : Wisła (jej końcowy odcinek, w tym na terenie wspomnianego pomorskiego 95,5 km) oraz Brda (na terenie pomorskiego 127 km, czyli ponad połowa długości tej rzeki).
Jedni w Sejmie dyskutują o możliwościach gospodarczego odtworzenia roli Wisły, w tym głównie żeglugi handlowej - inni natomiast w tezach KT skupiają się głównie na infrastrukturze transportowej : kolej i transport drogowy.
Temat obu rzek w KT nie jest nawet wymieniany jako ważny i istotny składnik planowanych i podejmowanych działań w najbliższych latach : temat wykorzystania żeglugi handlowej na obu rzekach, stanu technicznego infrastruktury (jazy, śluzy itp.), taboru pływającego itd.
Do złudzenia przypomina to sytuację Odry - rozmycie sił i brak spójności w działaniu na każdym szczeblu, prawdopodobnie w myśl złotej zasady : każdy sobie rzepkę skrobie a tej konkurencji jako nacja jesteśmy zapewne mistrzami świata ...

http://www.portalmorski.pl/zegluga/ze...ansa-wisly
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wia...46897.html
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wia...46882.html

Dodane przez zbyszek1 dnia 26.12.2014
#14

Jaka ma być Wisła ???? Wiem jaką chciałbym Ją widzieć.
Wiem jeszcze to, że bez rozwoju żeglugi profesjonalnej nie ma co liczyć na rozwój turystyki.

Dodane przez ango dnia 28.12.2014
#15

Witam !

Zbyszek1 był uprzejmy napisać :

Cytaj

Jaka ma być Wisła ???? Wiem jaką chciałbym Ją widzieć.
Wiem jeszcze to, że bez rozwoju żeglugi profesjonalnej nie ma co liczyć na rozwój turystyki.

Przykład np. Nowej Soli czy Krosna Odrzańskiego a także innych nadodrzańskich miejscowości pokazuje, że mimo niezaprzeczalnego marazmu żeglugi handlowej na Odrze ta inna żegluga o charakterze turystycznym czy też rekreacyjnym nie przedstawia się najgorzej. Wiele gmin nadodrzańskich zauważyło w niej szanse na pobudzenie i aktywizację lokalnych przedsięwzięć związanych stricte z Odrą. Uważam, że należy to uznać za dobry omen, że chociaż na szczeblu lokalnym poziom myślenia oraz sposób postrzegania spraw odrzańskich jest zasadniczo odmienny niż wyżej (obawiam się, że podpisywane w ostatnim kwartale tzw. Kontrakty Terytorialne w kwestiach odrzańskich to tylko tzw. bicie piany i robieniem dobrego wrażenia - i obym się mylił !)

Ale wracajmy do Wisły - trudno w przypadku tej rzeki nie czynić analogii do Odry. Wiele problemów i zagadnień jest z pewnością spójnych i podobnych.
Niewątpliwie to żegluga handlowa jest motorem napędowym wszystkich ewentualnych bonusów, jakie mogą szybko i łatwo pozyskać gminy nadwiślańskie - opłaty portowe, opłaty za place i składy magazynowe towarów wokół portów, centra logistyczne (nawet w makroskali), warsztaty lub stocznie remontowe taboru pływającego itp. Część z tych funduszy może z powodzeniem zasilać inne formy wykorzystania rzeki - w tym właśnie szeroko pojęta turystyka wodniacka (mariny, przystanie, baza noclegowa, gastronomiczna itp.).
Może właśnie owa turystyka wodniacka i jej rozwój spowodują ponowne i oby szersze zainteresowanie wykorzystaniem Wisły w tym innym znaczeniu - gospodarczym, a więc tym, które najszybciej i najpełniej potrafi ożywić nadwiślańskie gminy ...

Dodane przez zbyszek1 dnia 29.12.2014
#16

Oby tak było, ale zaniedbania na Wiśle nie nastrajają optymistycznie. Porównanie do Odry jest bardzo miłe, ale z przykrością stwierdzam, że Wisła jest "martwa". Na Odrze może nie jest jeszcze dobrze, jednak w porównaniu do Wisły rzeka żyje.

Dodane przez ango dnia 29.12.2014
#17

Witam !

Nadzieję jeszcze można było mieć przed podpisaniem KT i przed niedawnymi wyborami samorządowymi, które jak się okazało w większości gmin utrwaliły panujące status quo ... zatem prawdopodobnie na jakiekolwiek zasadnicze zmiany liczyć nie można.
Może zbliżające się wybory parlamentarne przyniosą zmianę myślenia w kwestiach wiślańskich ...
Płock jak i Tczew (a także inne nadwiślańskie miejscowości) to niemal akademickie przykłady nie tylko niewykorzystanego potencjału ale zmarnowanych szans z możliwości odpowiedniego spożytkowania istniejącej tam rzecznej infrastruktury.
Ale - ponieważ życie nie znosi próżni, trzeba mieć nadzieję, że lokalni pasjonaci będą kultywować tradycje wiślane, choćby tylko w małej skali (np. turystyka wodniacka) a poprzez nią zwracać uwagę na sprawy, których ranga jest znacznie wyższa - w myśl powiedzenia, że kropla draży skałę ...
Może także na terenach nadwiślańskich (jak i nadodrzańskich) jest to okazja do uaktywnienia lokalnych kół Ligi Morskiej i Rzecznej, które mogą i powinny wręcz zabierać głos w tych sprawach.

http://plm.ocalicodzapomnienia.eu/ind...postid=839
http://plm.ocalicodzapomnienia.eu/ind...postid=849
http://plm.ocalicodzapomnienia.eu/ind...postid=842

Dodane przez ango dnia 02.01.2015
#18

Witam !

Mamy już nowy rok i nowe informacje o tym, jak będą wydatkowane środki z UE w woj. mazowieckim w ramach niedawno podpisanego KT - jednak o inwestycjach dotyczących infrastruktury żeglugi wiślanej ani ćwierć zdania ... tak, jakby nie kojarzono takich faktów, że przez to województwo płynie Wisła i na terenie tego województwa są duże miasta jak Warszawa czy Płock a także Wyszogród, Czerwińsk, Zakroczym dla których kiedyś potrafiono wykorzystać atuty wynikające z ich nadwiślańskiego położenia ... dotacje unijne nie będą wieczne, a zaległości i zapóźnienia w tych kwestiach będą trudne do nadrobienia ...
Tylko autostrady, obwodnice, drogi szybkiego ruchu itp., czyli to co najbardziej spektakularne i "nośne" medialnie, a cała reszta (tak dla Wisły jak i Odry) to chyba to, co kiedyś tak dosadnie określił jeden z byłych już ministrów w rządzie Tuska w rozsławionej na cały kraj restauracji "Sowa i Przyjaciele" ...

http://www.rynekinfrastruktury.pl/wia...46984.html
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wia...47026.html
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wia...46401.html

Edytowane przez ango dnia 02.01.2015

Dodane przez tiktak dnia 29.01.2018
#19

Miasto zyskuje centralną instytucję wodną. Urząd Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy będzie zajmował się Wisłą na całym jej odcinku.
Informację ogłosił wojewoda Mikołaj Bogdanowicz. – Bydgoszcz staje się stolicą dla drogi wodnej Wisły. To, o co zabiegano od dwóch lat, staje się faktem. Instytucja odpowiedzialna za inwestycje na Wiśle, od Krakowa do Gdańska, będzie miała siedzibę w Bydgoszczy – mówił. Przypomniał, że według nowego prawa wodnego siedziba zlewni Noteci Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej też będzie mieściła się w Bydgoszczy. Łącznie, razem z Urzędem Żeglugi Śródlądowej o powiększonych kompetencjach, w Bydgoszczy ma być zatrudnionych łącznie ponad stu nowych pracowników. Obie instytucje zajmą budynki po Narodowym Funduszu Zdrowia, przy ul. Słowackiego i Mickiewicza.

http://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszc...rects=true

Dodane przez ango dnia 04.02.2018
#20

Witam !

Kolejne spojrzenie na możliwości transportowe Wisły :
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wia...61536.html