Tytuł: ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA :: Jaka ma być Wisła?

Dodane przez ango dnia 28.12.2014
#15

Witam !

Zbyszek1 był uprzejmy napisać :

Cytaj

Jaka ma być Wisła ???? Wiem jaką chciałbym Ją widzieć.
Wiem jeszcze to, że bez rozwoju żeglugi profesjonalnej nie ma co liczyć na rozwój turystyki.

Przykład np. Nowej Soli czy Krosna Odrzańskiego a także innych nadodrzańskich miejscowości pokazuje, że mimo niezaprzeczalnego marazmu żeglugi handlowej na Odrze ta inna żegluga o charakterze turystycznym czy też rekreacyjnym nie przedstawia się najgorzej. Wiele gmin nadodrzańskich zauważyło w niej szanse na pobudzenie i aktywizację lokalnych przedsięwzięć związanych stricte z Odrą. Uważam, że należy to uznać za dobry omen, że chociaż na szczeblu lokalnym poziom myślenia oraz sposób postrzegania spraw odrzańskich jest zasadniczo odmienny niż wyżej (obawiam się, że podpisywane w ostatnim kwartale tzw. Kontrakty Terytorialne w kwestiach odrzańskich to tylko tzw. bicie piany i robieniem dobrego wrażenia - i obym się mylił !)

Ale wracajmy do Wisły - trudno w przypadku tej rzeki nie czynić analogii do Odry. Wiele problemów i zagadnień jest z pewnością spójnych i podobnych.
Niewątpliwie to żegluga handlowa jest motorem napędowym wszystkich ewentualnych bonusów, jakie mogą szybko i łatwo pozyskać gminy nadwiślańskie - opłaty portowe, opłaty za place i składy magazynowe towarów wokół portów, centra logistyczne (nawet w makroskali), warsztaty lub stocznie remontowe taboru pływającego itp. Część z tych funduszy może z powodzeniem zasilać inne formy wykorzystania rzeki - w tym właśnie szeroko pojęta turystyka wodniacka (mariny, przystanie, baza noclegowa, gastronomiczna itp.).
Może właśnie owa turystyka wodniacka i jej rozwój spowodują ponowne i oby szersze zainteresowanie wykorzystaniem Wisły w tym innym znaczeniu - gospodarczym, a więc tym, które najszybciej i najpełniej potrafi ożywić nadwiślańskie gminy ...