Problemy na NarwiDrukuj

Problemy na NarwiNarew jest popularnym szlakiem wodnych dla żeglarzy chcących przemieścić się z Zegrza na Mazury bez korzystania z transportu drogowego. Niestety, w tym roku, jak informuje portal eOstrołęka, w Ostrołęce wdał się chaos spowodowany budową jazu spiętrzającego wodę dla lokalnej elektrowni.

Wskutek zbyt dużego nurtu jachty nie są w stanie pokonać odcinka w górę rzeki, a żegluga w dół jest ryzykowna.

Nie przyszła góra do MahometaDrukuj

Nie przyszła góra do MahometaMiało być tak pięknie, z okazji pobytu na Odrze (remont klasowy w Stoczni Nowa Sól) Towarzystwo Ziemi Głogowskiej chciało wykorzystać ten fakt aby zorganizować w głogowskiej marinie sentymentalne spotkanie członków T.Z.G. ze statkiem szkolnym Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej w Nakle nad Notecią "Łokietek" i jego załogą.

To spotkanie miało być aktem historycznej więzi Towarzystwa - w skład którego wchodzą byli pracownicy głogowskiej stoczni rzecznej z reprezentantem serii holowników HM 300, których kolebką jest właśnie była głogowska stocznia rzeczna. Niestety, jak już wspomniałem wcześniej miało być tak pięknie a wyszło niestety nie do końca tak, jak było zaplanowane.

Czechy stawiają na Polskę w dostępie do morzaDrukuj

Czechy stawiają na Polskę w dostępie do morzaPrezydent Republiki Czeskiej, Miloą Zeman podkreśla, że bardzo ważna dla Czech jest współpraca z Polską w ramach strategicznego połączenia żeglugowego Dunaj – Odra – Łaba, dzięki któremu Republika Czeska zagwarantowała sobie dostęp do morza. Jak podaje PAP – w dniach 9-11 maja 2018 roku odbywa się oficjalna wizyta czeskiego prezydenta w Polsce.

Jednym z priorytetowych programów, które mają być realizowane w Polsce, dla Czechów jest modernizacja polskich rzek. Najistotniejszą z nich jest Odra. Dzięki jej użeglownieniu możliwe będzie uruchomienie połączenia Dunaj – Odra – Łaba. W ten sposób Republika Czeska planuje uzyskać „dostęp” do morza.

Żegluga a kolej czyli studzenie zapału?Drukuj

Żegluga a kolej czyli studzenie zapału?Według założeń Białej Księgi Transportowej do 2030 roku 30% drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, zaś do 2050 roku wskaźnik ten powinien przekroczyć 50%. W tej sytuacji faworytem jest kolej, ale w odciążeniu polskich dróg może pomóc także żegluga śródlądowa.

Najlepiej będzie jednak, jeśli te dwa środki transportu będą współpracowały. Zarówno kolej jak i żegluga są bardzo ekologicznymi środkami transportu, ale są one ekologiczne w inny sposób, i to właśnie połączenie ich może dać najlepsze rezultaty.

Żegluga łączy - konferencja we WrocławiuDrukuj

Żegluga łączy - konferencja we Wrocławiu Żegluga śródlądowa jest sektorem, w którym rząd dostrzega ogromne szanse – mówił w środę we Wrocławiu podczas konferencji „Żegluga Łączy” minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Dodał, że rząd jest zdecydowany, by branżę rozwijać.

Sympozjum „Żegluga Łączy” zorganizowali Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz działająca w ramach ONZ Europejska Komisja Gospodarcza (UNECE). Celem dwudniowej konferencji, na którą zostali zaproszenie m.in. ministrowie transportu z kilku państw świata, jest pokazanie możliwości oferowanych przez sektor transportu wodnego śródlądowego.

Gróbarczyk: Odra jest wpisana w koncepcję rozwoju naszego krajuDrukuj

Gróbarczyk: Odra jest wpisana w koncepcję rozwoju naszego krajuOdra jest wpisana w koncepcję rozwoju naszego kraju, a przede wszystkim inwestycji związanych z żeglugą śródlądową – przekonywał w Nowej Soli (Lubuskie) minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Nowa Sól jest największym z nadodrzańskich miast w woj. lubuskim.

W Nowej Soli minister odwiedził tamtejszy port na Odrze i miejsce, gdzie ma zostać wybudowana tzw. ściana przeciwpowodziowa. Spotkał się także z przedsiębiorcami, z którymi rozmawiał m.in. o propozycjach PiS dotyczących obniżenia podatku CIT czy składek na ZUS. Odwiedził także nowosolski port rzeczny.

Na Odrze powstanie 29 nowych stopni wodnych. Znamy ich lokalizacjęDrukuj

Na Odrze powstanie 29 nowych stopni wodnych. Znamy ich lokalizacjęJak informuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) – dla odcinka Odrzańskiej Drogi Wodnej od powstającego stopnia wodnego Malczyce do ujścia Nysy Łużyckiej model wskazuje następujące lokalizacje piętrzeń: Lubiąż, Ścinawa, Rajczyn, Chełm, Orsk, Wietszyce, Wilków, Głogów, Żukowice, Bytom Odrzański, Nowa Sól, Młynkowo, Klenica, Głęboka, Krępa, Pomorsko, Będów, Chyże, Osiecznica, Krzesiny. Pierwsze dziewięć stopni znajduje się w województwie śląskim, a pozostałe w województwie lubuskim.

Z kolei w przypadku piętrzeń na granicznym odcinku Odrzańskiej Drogi Wodnej model wskazuje na lokalizacje stopni w okolicy miejscowości: Tawęcin, Urad, Świecko, Lubusz, Owczary, Kostrzyn nad Odrą, Kaleńsko, Gozdowice, Bielinek. Pierwsze sześć stopni znajduje się w województwie lubuskim, a pozostałe w województwie zachodniopomorskim.

Po 13 latach Technikum Żeglugi Śródlądowej wraca na mapę wrocławskich szkółDrukuj

Po 13 latach Technikum Żeglugi Śródlądowej wraca na mapę wrocławskich szkółOd września br, po 13-letniej przerwie, naukę rozpoczną uczniowie dwóch klas szkoły, której tradycje sięgają 1946 r. „Reaktywacja szkoły pokazuje, jak ważna jest Odrzańska Droga Wodna” – powiedział wojewoda dolnośląski Paweł Hreniak. Prezes Stowarzyszenia Absolwentów Technikum Żeglugi Śródlądowej Waldemar Rybicki, który jest kapitanem belgijskiego tankowca, powiedział, że wrocławska szkoła była niegdyś znana w całej Europie.
Pierwsi uczniowie Technikum Żeglugi Śródlądowej zasiądą w szkolnych ławach we wrześniu.

Samorządowcy z Zagłębia Miedziowego stawiają na OdręDrukuj

Samorządowcy z Zagłębia Miedziowego stawiają na OdręPrzedstawiciele samorządów Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego są zgodni: społeczności lokalne powinny korzystać z nadodrzańskiego położenia. Przywrócenie żeglowności Odrze powinno przyczynić się do rozwoju gospodarczego i turystycznego tego regionu.

4 kwietnia w Ścinawie odbył się Konwent Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów Miast Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego. Tematem wiodącym Konwentu było przywrócenie pełnej żeglowności drugiej co do długości rzeki w Polsce oraz szanse i kierunki rozwoju samorządów leżących wzdłuż jej biegu w obszarze rozwoju gospodarczego, turystycznego oraz społecznego.

Powstanie 20 stopni wodnych na OdrzeDrukuj

Powstanie 20 stopni wodnych na OdrzeNa Odrze ma powstać około 20 stopni wodnych w ramach modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej. To duża zmiana w dotychczasowej koncepcji, ponieważ zostaje zmniejszona wysokość piętrzenia każdego z nich. Do tej pory wszystkie dokumenty, które były przygotowywane dotyczyły mniejszej ilości stopni.

- Dziś zaprezentowane rozwiązanie zmierza w tym kierunku, aby obniżać wysokości piętrzenia, zwiększać ilość piętrzeń, ale z drugiej też strony ustalać na tyle bezpieczną wysoką wodę żeglowną, aby nie trzeba było przebudowywać całej infrastruktury drogowo-kolejowej - powiedział Gróbarczyk.

Ścinawa i Lubiąż - projekty w tym rokuDrukuj

Ścinawa i Lubiąż - projekty w tym roku Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zamierza w tym roku rozpocząć prace projektowe dla kolejnych dwóch stopni wodnych na Odrze; chodzi o stopnie w Lubiążu i w Ścinawie - poinformował w środę minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

W połowie lutego 2018 roku resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej informował, że śluza na stopniu wodnym Malczyce ma być gotowa do 30 maja. Cel budowy stopnia wodnego Malczyce to zahamowanie procesów erozji w korycie Odry poniżej stopnia w Brzegu Dolnym.
  PRchecker.info Free counters!