Artykuły: 01.1 Statki, żegluga, armatorzy, stocznie

Frachtowce
Kontynuując niezamierzoną serię o statkach śródlądowych z silnikami MTU, chciałbym teraz pokazać kilka ciekawych zdjęć typowych frachtowców rzecznych wyposażonych w napędy z tej firmy.

Frontem do Wisły
Rok 1934 - "Porównując zły stan dróg i zły stan rzek przyznać trzeba, że zagadnienie drogowe jest sprawą naglącą i słusznie jest wysuwane na pierwsze miejsce, ale o Wiśle, o którą przez sto lat nie dbał wschodni zaborca, zapominać nie wolno, bo czas nagli i przecie przed przysposobieniem terenów pod przyszłą Wystawę Światową należałoby pomyśleć o uporządkowaniu Wisły bodaj w obrębie stolicy, a tym jakoś nikt się nie interesuje."

Gabar - stalowa barka
Dyskutując często na temat pierwszych barek polskich wybudowanych prawie całkowicie ze stali doszedłem do przekonania, że były nimi t.zw. gabary.

Galar i krypa
Jako uzupełnienie ciekawych publikacji Panów Janusza Fąfary, Mirka Rajskiego i Zbyszka Siedlarza związanych z „Trójkątem Trzech Cesarzy”, zamieszczam opracowanie o galarach i krypach, tradycyjnych statkach drewnianych budowanych metodą szkutniczą, wykorzystywanych głównie do spławu węgla z kopalni położonych nad Przemszą do miejscowości nad Środkową Wisłą aż do Puław. Liczne egzemplarze statków tego typu często można było spotkać na Wiśle do r. 1960. Później widywało się je tylko jako przewozy międzybrzegowe, a po roku 1990 zanikły całkowicie

Historia "Navicentrum"
Po zakończeniu działań wojennych w 1945 r. stan żeglugi śródlądowej przedstawiał się katastrofalnie. Zrujnowane budowle wodne, zablokowany przez wraki statków i mostów szlak żeglowny, zdewastowane stocznie, zatopiony lub ciężko uszkodzony tabor przewozowy i techniczny wymagały rozpoczęcia odbudowy od podstaw śródlądowego transportu wodnego.

Historia kilwaterem pisana
Inspiracją do napisania poniższego tekstu była informacja o próbach rewitalizacji blisko stuletniego wiślanego holownika do stanu jego młodzieńczej świetności. A jest to mi temat bliski gdyż miejsce budowy "Lubeckiego" to rodzinne gniazdo mojego teścia, Ryśka Floryna i po części jemu chciałbym dedykować ten tekst.

Historia pewnego statku.
W 1896 r. gdańsko-hamburski armator Johannes Ick zamówił w stoczni J.W. Klawittera w Gdańsku, specjalizującej się głównie w budowie statków śródlądowych i przybrzeżnych holownik bocznokołowy o napędzie parowym przeznaczony na rzekę Wisłę.

Historyczny prom samochodowo - osobowy "Konstanz"
Niepozorny, mały stateczek - mf "Konstanz" - był pierwszym promem samochodowym na śródlądowych wodach Europy. Został zbudowany w 1928 roku w stoczni Bodan Werft w Kressbronn nad Jeziorem Bodeńskim jako "Fähre Nr 1", dla połączenie Konstancji z Meersburgiem.

Holownik - muzeum ss "Ruthof / Ersekcsanad"
Swego czasu opisałem motorowy holownik - muzeum "Freundenau", który jest częścią Muzeum Żeglugi Dunajskiej (Donau - Schiffahrts - Museum) w Regensburgu (po polsku to Ratyzbona). Dzieli miejsce przy nabrzeżu z innym zabytkowym statkiem, jakim jest parowy bocznokołowiec "Ruthof/Ersekcsanad". Teraz przyszła kolej żeby również o tym drugim holowniku coś napisać.

Kabinowy wycieczkowiec NRD "Spree"
W dawnej NRD nie pozostało bez echa wprowadzenie do eksploatacji na Renie przez Köln Düsseldorfer motorowego kabinowca "Europa", który od razu zyskał ogromną popularność. Jeżeli można na Zachodzie to można i na Wschodzie!

Kalendarze żeglugowe 2009
Recenzja tegorocznych kalendarzy żeglugowych dokonana przez kmdr Adama Reszkę.

Motorowy holownik - muzeum "Freudenau"
"Freudenau", jako świeżo upieczony statek-muzeum, jest namacalnym świadkiem zmierzchu żeglugi holowanej, również na Dunaju.

Nadaję ci imię "PACO"
- Nadaję ci imię "PACO" i życzę tobie i twojej załodze samych szczęśliwych podróży - słowa te wypowiedziała "Matka chrzestna" Beata córka Marii-Marioli i Wiesława Marcinkowskich podczas ceremenii "Chrztu żeglugowego" nowego zbiornikowca firmy Marcinkowski GmbH (Niemcy). "Paco" to zdrobnienie od imienia Przemysław ( syna Wieśka ) zdrobniale Przemko, ale dla małej (wtedy) Beatki jego siostrzyczki było zbyt trudne do wypowiedzenia i zabrzmiało jak "Pako". Imię to przylgnęło do niego i do dzisiaj jest używane powszechnie.

Niezwykłe statki
STATKI INSPEKCYJNO-HOLOWNICZE skonstruowane, zbudowane i zwodowane w r. 1930 w Państwowej Stoczni Modlińskiej

Odra w okresie planu sześcioletniego
Wybrane problemy zagospodarowania i wykorzystania transportowego Odry w okresie planu sześcioletniego
  PRchecker.info Free counters!