110 lecie wrocławskiego Portu Miejskiego IIDrukuj


Idąc za ciosem wkraczając w jasne i ciemne karty historii wrocławskiego Portu Miejskiego było by nietaktem pominąć najważniejsze portowe urządzenie załadunkowe jakim jest suwnica.
Jest ona dziś strasząca dewastacją i zaniedbaniem, lecz nadal budząca podziw swym ogromem i zarazem lekkością ażurowej konstrukcji. Jest to dzisiaj chyba jedyny zachowany egzemplarz pionierskiej myśli inżynierskiej, który przy niewielkich nakładach udałoby się choć częściowo uruchomić. Pytanie zasadnicze – tylko po co?. Ano po to, aby udowodnić, że Polska to nie naród barbarzyński, za nic mająca pomniki nie swojej co prawda, ale dzisiaj już wspólnej, europejskiej kultury przemysłowej i technicznej. Dokładnie mówi o tym Uchwała Stowarzyszenia na Rzecz dziedzictwa Kultury Przemysłowej.

Niestety, zobaczyć stary port w nowej szacie, tak jak to zrobili Niemcy z części starego portu Duisburg Ruhrort my już nie doczekamy. Dzieli nas nie tylko odległość ale i mentalność ludzi polskiego biznesu. Trudno przecież zapomnieć upokarzające dla nas zawołanie XVIII wiecznej szlachty „Pan na zagrodzie równy wojewodzie” Dziś szlachty formalnie nie ma, ale za to mamy elity gospodarcze i polityczne. Skorumpowane, bezmyślnie goniące do blasku sławy i pieniędzy, nie mające nic wspólnego z poszanowaniem dziedzictwa kultury narodowej i europejskiej. Taki właśnie wizerunek wykreowali sobie obecni właściciele wrocławskiego Portu Miejskiego. Ich celem jest ekspansja gospodarcza na terytorium Niemiec pozostawiając za sobą,,polską spaloną ziemię”, a Port Miejski jest ich szczególną wizytówką. Szerszą ocenę działalności firmy, która uzurpuje sobie historię i sukcesy Żeglugi na Odrze postaram się w najbliższym czasie przedstawić jako ostatni akt historii żeglugi odrzańskiej.

A teraz przedstawiam chyba jedyny tak szczegółowy opis i techniczne parametry, niestety dziś już martwego przedmiotu jakim była suwnica portowa.

Elektryczne wywrotnica wagonowa we wrocławskim Porcie Miejskim.

Zaprojektowana i wybudowana przez Fried. Krupp, Grusonwerk A.G., Magdeburg-Buckau und Kampnagel Eisenwerk A.G. Hamburg.

Na końcu cypla pomiędzy wrocławskim Portem Miejskim a Odrą znajduje się mechaniczne urządzenie do przeładunku węgla z wagonów kolejowych na statek poprzez przechylenie i zsyp węgla do specjalnego zasobnika, co znacznie odbiega od metody załadunku przy pomocy tradycyjnego wywrotu wagonowego
Urządzenie to wybudowano nie tylko dla przeładunku węgla ale także by mogło wspólnie służyć również dla załadunku pojedynczych. ładunków ciężkich.

Inną zaletą jest szczególnie możliwość załadunku węgla przy każdym stanie wody, której średnie wahania dochodzą do 7 metrów.

Również zastosowane rozwiązanie możliwości pracy po obu stronach cypla zaowocowało ułatwieniem bunkrowaniem węgla dla statków parowych.

Na całej szerokości cypla znajduje się rusztowanie załadunkowe wykonane z kratownicy stalowej, z pasów ruchu dla suwnicy która prowadzi wózek podnośnika z obrotowym mechanizmem suwu.

Załadunek węgla następuje poprzez podwieszony do wyciągarki specjalnie wyprofilowany zasobnik, który jest zarówno podnoszony jak i opuszczany obracając się także wokół swojej osi w ruchu okrężnym, przy czym cały przebieg pracy odbywa się w środkowej części cypla pod kratownicą załadunkową, gdzie znajduje się urządzenie do przechylania wagonów, a odbywa się to w następujący sposób:

wagon kolejowy podciągany jest za pomocą kabestanu na platformę wywrotnicy i jest tam przymocowany do niej za pomocą haków, następnie zasobnik załadowczy zostaje opuszczony wciągarką w dół wsuwając się na przednie rozwidlenie skraju platformy wywrotu i nakładając się w dwa wystające sworznie.
Przy dalszym obniżaniu zasobnika pod wpływem jego własnego ciężaru naciskana platforma jest skrajnie obniżana powodując przechylenie wagonu kolejowego i opróżnienie jego zawartości do zasobnika załadowczego. Gdy pojemnik załadowczy jest już podniesiony wtedy platforma załadowcza powraca do pozycji wyjściowej i wagon może być z niej wytoczony.

Z załadowanym pojemnikiem suwnica przemieszcza się w stronę nabrzeża od strony portu lub Odry nad ładowany statek.

Dalej zasobnik ładunkowy przesuwa się na wózku w kierunku wzdłużnym obracając się nad statkiem tak, aby znaleźć się dokładnie nad punktem załadunku gdzie jest następnie opuszczany i przechylany tak, że węgiel poprzez samoczynnie otwartą klapę zamykającą jest równomiernie cienką warstwą zsypywany do ładowni.

W tym przypadku załadunek węgla odbywa się w sposób łagodniejszy w stosunku do innych wywrotów wagonowych, ponieważ załadunek odbywa się na niskiej wysokości a węgiel zsypuje się z zasobnika bardzo powoli. W szczególności w tym przypadku zaletą jest wszechstronna sprawność i kształt zasobnika, którego wylot może być opuszczany do ładowni. Szczególną uwagę zwraca układ organizacyjny urządzenia, który pozwala na to, że wszystkie ruchy dźwigu i cały cykl roboczy aż po końcowy wynik pracy suwnicy sterowany jest z kabiny operatora. Do podnoszenia i przechylania zasobnika służy podwieszony na obrotowej platformie wózka suwnicy bęben podnoszenia i bęben przechylania.

Do bębna podnoszenia zamocowane są cztery liny które przechodzą przez cztery luźne koła napinające zasobnika i przy obrocie bębna podnoszenia obie pary rolek pracują w tym samym kierunku. Z drugiej strony cztery liny przechodzą do bębna przechylania w taki sposób, że przy obrocie bębna przechylania jedna para rolek podnosi z jednej strony zasobnik, a druga para opuszcza się tak że zasobnik zostaje wychylany lub podnoszony, przy czym dwie liny są nadal prowadzone przez rolki w celu zmniejszenia dystansu pomiędzy nierównym prowadzeniem rolek.

Bęben podnoszenia jest napędzany 70 konnym silnikiem poprzez trzy pary kół zębatych, a 20 konny silnik napędza bęben przechylania poprzez jedną parę kół zębatych i przekładnię ślimakową. Przy masie 17,4 T zasobnika i 15 T ładunku prędkość przesuwu wynosi 0,1 m/sek, a prędkość opuszczania zsypu zasobnika 0,08 m/sek.

2,5 konny silnik napędowy porusza mechanizm obrotowy przez ślimacznicę z prędkością obrotową 0,11 m/sek. w promieniu 1 metra, 3,6 konny silnik napędza układ jezdny wózka poprzez trzy pary kół zębatych, a wózek suwnicy przy wadze brutto 66,2 tony może osiągnąć prędkość około 0,17 m/sek.

Na platformie obrotowej umieszczone są silniki elektryczne do podnoszenia, wychylania i obracania zaś silnik suwu umieszczony został z boku ponad wózkiem maszynowni dźwigu.

Poza tym na zewnątrz mostu suwnicy umieszczony jest silnik o mocy 14,5 KM co pozwala na poruszanie się suwnicy z prędkością 0,73 m/sek. Prąd stały o napięciu 220 V doprowadzony jest przewodami do każdego silnika poprzez pierścienie ślizgowe.

Z tak dobranymi silnikami napędowymi powinna być osiągnięta sprawność całego układu do wyładunku 7-8 wagonów na godzinę. Spełnienie zakładanych założeń zostało bez trudu spełnione i w chwili przekazania do eksploatacji znacznie je przekraczały.

Po zdemontowaniu zasobnika i zamontowaniu haka o zwiększonej wytrzymałości suwnica zdolna jest przeładunku pojedynczych ładunków o masie 30 ton.


Cała suwnica ma 14 metrów rozpiętości i 3,2 m rozstaw kół jezdnych. Osadzona jest na dwóch głównych podporach i dwóch pomocniczych, a całość usztywniona jest przez dwie galerie suwu. Wszystkie dźwigary zaprojektowane zostały jako kratownice. Również górny okład jezdny został zaprojektowany jako konstrukcja z kratownic i ma on 70 m długości a rozstaw szyn żurawia wynosi 14 metrów szerokości.
Obie główne podpory są połączone tylko na zewnętrznych krańcach w celu zapewnienia stabilności, a podpory pośrednie usztywnione są poprzez pas dolny kratownicy który przytwierdzony jest do gniazd znajdujących się w cokołach fundamentów.

Filary całej suwnicy i środkowa część cypla wraz z wywrotem umiejscowione są na takiej wysokości, że praca całego urządzenia jest możliwa również przy wysokich stanach wody.
Janusz Fąfara
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [1 głos]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
  PRchecker.info Free counters!