ósemka berlińskaDrukuj

"KAPITAŃSKI REJS"

Relacje Tadzia na podstawie dziennika pokładowego, z rejsu "Ósemki Berlińskiej", w dniach 28.08 do 11.09.2010 r.

Załoga:
1.Janusz Mach -kapitan
2.Tadeusz Pośnik -armator (Komandor)
3.Krzysztof Andrzejak - kukmen

Cel rejsu:

1.Zdobyć Berlin (przekroczyliśmy granicę 1 września)
2.Zobaczyć Niederfinow
3.Porównać szlaki wodne
4.Szczęśliwie wrócić do domu

Przygotowania:

Pierwotne założenia to popłynąć i wrócić z Amsterdamu, lecz im bliżej było do dnia wypłynięcia tym chętnych coraz mniej. Dwie pewne osoby to Kiniu i armator.
Kapitan deklarował chęć, ale nie do końca byliśmy przekonani. My żeglarze szuwarowo - bagienni z krwi i kości (również z doświadczeniem morskim) nie wierzyliśmy, że kapitan z mórz i oceanów zechce z nami popłynąć, nie ta skala i nie ten komfort.
Żona kapitana była naszym największym sprzymierzeńcem przekonując Janusza że zna morza i oceany, a Polskę wcale (plus inny wypadek losowy spowodował, że płyniemy).


PODZIAŁ OBOWIĄZKÓW
I Przed rejsem
1.Kapitan - nadzór nad całością
2.Kiniu - zaopatrzenie gastronomiczne +książki +logistyka
3.Armator - rejestracja +ubezpieczenia +zaopatrzenie +książki

II W czasie rejsu

1.Kapitan - steruje
2.Kiniu - gotuje i czyta + obsługa silników (tankowanie paliwa)
3.Armator - sprząta i czyta +obsługa cum i organizacja życia towarzyskiego

CHARAKTERYSTYKA JACHTU

Holenderka to jacht stalowy o dł. 5,30, szerokości 1,50, wys. 1,30, o zanurzeniu 40cm (z tą załogą i zaopatrzeniem było to ponad 60cm).
Napęd główny to silnik Yamacha o mocy 15 KM
Napęd pomocniczy to silnik Yamacha Malta o mocy 3,5 KM
Nr rejestracyjny jachtu to WM 26 - 5J
Jacht posiada kabinę noclegową i sterówkę, zabezpieczoną plandekę z wystawkami okiennymi, co umożliwiało pływanie w czasie silnego deszczu.


WYPOSAŻENIE DODATKOWE

Pychówka - szt. 1
Pagaje - szt. 2
Bosaki - szt. 2
Kotwica - szt. 1
Odbijacze - szt 4
i wiele innych nieprzydatnych gadżetów.
Paliwo: Stan maksymalny to 110 litrów benzyny w kanistrach. Uzupełnianie w miarę potrzeb i możliwości zatankowania.

WYPŁYWAMY

Rejs zawsze zaczynaliśmy w niedzielę po rszantach na wodzier1;, imprezie żeglarskiej, której jesteśmy współorganizatorami. Tym razem córka Kinia Ania kończyła 18 lat co przesunęło nam start o tydzień.

I DZIEŃ 28.08.2010

Początek,
km 20 - szlaku Warta- Gopło, pomost u Kinia z tąd zaczynamy nasz rejs i jak da Bóg tutaj zakończymy. Jacht zaształowany i gotowy do wypłynięcia.
Godz. 11 - Janusz zabiera "Holenderkę" i wypływa na J. Ślesińskie w kierinku Ślesina, reszta załogi zaokretuje się na śluzie w Morzysławiu dopiero na drugi dzień.
km 17,3 - Ślesin OSiR. przed mostem Hangary Klubu Żeglarskiego "Kaper".Zaraz za mostem zaczynają się jeziora Mikorzyńskie i Wąsowskie, długość jezior ok 7km.
km 9,70 - Most kolejowy i drogowy a zanimi jezioro Pątnowskie szlak prowadzi prosto do wejścia kanału (ok 2km), oznaczony bojami.
km 7,95 - śluzaPątnów
km 0,43 - śluzaMorzysław. Kapitan dopływa do Morzysławia. Na kanale Warta -Gopło pomiędzy śluzami Pątnów -Morzysław pełno zielska.

II DZIEŃ 29.08.2010

Godz. 8.00 wypływamy. Cel: Jaszkowo (stadnina koni). Załoga w komplecie, humory dopisują, bardzo ładna pogoda. Opuszczamy śluzę Morzysław i płyniemy jeszcze sto kilkadziesiąt metrów. Przed nami - z lewa w prawo - Warta przesuwa swoją lśniącą wstęgę.
km 406,5 - ujście Kanału Ślesińskiego do Warty.
km 403,3 - potężny most drogowy na wielkiej magistrali Warszawa - Poznań.
km 403,1 - Most Toruński, łączący stary Konin z nowym.
km 396,5 Ib. - Rumin, wieś sołecka, prom wahadłowy o nośności 10 t.
km 392,2 Ib. - Sławsk, wieś sołecka. Uwaga! Prom górnolinowy - straszna zakała dla żeglarzy: trzeba kłaść maszt! Wodowskaz Sławsk.
km 385,3 - wielki most stalowy budującej się autostrady A-2, siedmioprzęsłowy, podwójny osobny szlak dla każdego z kierunków ruchu.
km 382,4 - prom górno linowy (8 t), łączący wsie Sługocin i Dąbrowicę.
km 380 - prom górno linowy (nośność - 6t), łączący wieś Ratąń z łąkami.
km 371, pb. - Ląd, prastara miejscowość z interesującym zabytkowym zespołem klasztornym. Na pb powstała prywatna marina
z której można skorzystać po uprzednim zgłoszeniu, istnieje możliwość skorzystania z pola namiotowego oraz sanitariatów.
Od wielu lat zawsze zatrzymywaliśmy się w Marinie Ląd, tym razem robimy tylko zdjęcie, mamy do pokonania ponad 130km, jest to dziewiczy rejs Holenderki. Nie wiemy ile nam to zajmie i ile paliwa spali duży silnik na marszowym.
km 370,6 - most drogowy stalowy, wys. d.km. nad SNW = 883cm i nad WW = 598 cm. (Nadzór Wodny Ląd, tel. 0-63 276-31-53, adres: 65-405 Ląd-1 Spadek Warty na odcinku z Konina do Lądu (32 km) wynosi ok.28 cm/km
Km 364,7, pb. - Ciążeń, wieś sołecka, parafia, poczta.
Km 353,3, pb. - Dłusk, wieś sołecka. Prom górno linowy (10 t).
Km 351. 5 - most Pyzdry na szosie 442 Września - Kalisz. rPrzystani Pyzdryr1; na prawym brzegu rzeki Warty. Do użytku oddano turystom:
- zatokę wodną z pomostami pływającymi i slipem z wyciągarką,
- oświetlenie zatoki wraz z możliwością poboru energii i bieżącej wody oraz oddania fekaliów,
- tereny pod zorganizowanie biwaku z ogniskiem,
- zaplecze socjalne z ubikacjami, natryskiem oraz możliwością gotowania,
- bar ru Perkozar1; gdzie można się posilić, ogrzać i nie tylko, czynny po godzinach otwarcia na życzenie za naciśnięciem dzwonka /obsługa mieszka w budynku przy przystani/,
- istnieje możliwość zaparkowania samochodu pod opieką obsługi baru.
- w magazynie zawsze znajdzie się ratunkowy kanister z paliwem, a większą ilość dowiezie obsługa.
Km 343,5, pb. - Nowa Wieś Podgórna, poczta. Prom górno linowy
Km 324,2, Ib. - Nowe Miasto - miasteczko w pobliżu Jarocina. Jest tu okazja do zrobienia zakupów Most drogowy na szosie 42 Września - Jarocin.
Km 318 pb. - SoIec. Stalowy most kolejowy na trasie Poznań - Jarocin,
Km 292, pb. - Śrem, duże i sławne miasto powiatowe, około 30 tys. mieszkańców. Most drogowy betonowy z drogą 432 do Leszna- przystań dla łodzi motorowych na Warcie. Wyposażenie: WC, woda, prąd, ławki, miejsce na grilla, grill, ochrona 24hW okolicy: stacja benzynowa 300m
Kontakt: 501.966.411
Godz. 16.00 mijamy Śrem, po lewej stronie za miastem jest marina gdzie można się bezpiecznie zatrzymać.
Godz.17.00 Jaszkowo - miejsce godne polecenia. Bardzo dobry czas, przeliczamy na prędce, że płynęliśmy z prądem około 15 km/h, zużycie paliwa to 3l/h.
Km 285, 7, Ib. - Jaszkowo, niewielka wieś sołecka i parafialna z zabytkowym kościołem z XIV wieku. 100-hektarowy majątek Antoniego Chłapowskiego ze stadniną koni sportowych, szkołą jeździecką, dobrym zapleczem hotelowo gastronomicznym. Dobre dojście od rzeki. Warto zajrzeć, można pojeździć na koniach. Znajduję się tutaj także mała przystań z której można skorzystać po uprzednim zgłoszeniu właścicielowi. Nie drogie i smaczne jedzenie.
Obiadokolacja, wynajmujemy pokój, kapitan śpi na jachcie.
Godz. 22.00 - cisza nocna

III DZIEŃ 30.08.2010

Godz. 6.00 wypływamy, cel - jak najdalej.Odpalamy mały silnik, jest to trochę kłopotliwe bo Kiniu musi co 45 minut tankować.
Km 266,9, pb. - Rogalinek,
Godz. 9.20 spotykamy pierwszy od wypłynięcia obiekt pływający rmotorówkęr1;.
km 247 - kolejowy Most Dębiński
Km 246 - żelbetowy most drogowy Przemysłowa, w ciągu ul. Hetmańskiej.
Km 244 - stalowy most drogowy Królowej Jadwigi, w ciągu ul. Królowej Jadwigi.
Km 243,6 - żelbetowo-stalowy most drogowy św Rocha, w ciągu ulicy Kórnickiej. Tuż za mostem - przystań KS "Pocztowiec". Koryto rzeki rozdwaja się. Prawe ramię to dawna rzeka Cybina Obydwa ramiona "trzymają w uścisku" cenny skarb miasta Poznania - Ostrów Tumski z widocznymi spod mostu gmachami zespołu sakralnego.
Km 242,6 - żelbetowy most drogowy Bolesława Chrobrego, w ciągu ul. Kardynała Wyszyńskiego.
Km 241,76 - stalowy most kolejowy Poznań Garbary na linii Warszawa - Poznań - Berlin, Wys. d.km. nad WW = 120 cm, nad SW = 660 cm i nad SNW = 770 cm. Na Ib. piętrzy się słynna Cytadela Poznańska.
Mijamy Poznań - szkoda pisać, to pustynia nieprzyjazna wodniakom.
Km 240,2, Ib. - Nadzór Wodny Poznań
Km 239,60 - drogowy Most Lecha na trasie drogi kraj. 2 Warszawa­ -Świecko.
Km 237,57 - rurociąg gazowy.
Km 237,45 - rurociąg ciepłowniczy.
Km 237,43 - stalowy most kolejowy Poznań - Koziegłowy.
Km 224,86 - stalowy most drogowy Biedrusko.
Km 220,5, pb. - Notoryjsko, strażnica wodna
Km 206,2, pb. - Oborniki, miasto powiatowe, około 15 tysięcy mieszkańców Prawa miejskie prawdopodobnie z XIII wieku. Ciekawostką wśród zabytków jest szachulcowy, kościół z xvrn w. wzniesiony nad Wełną, wpadającą
w Obornikach do Warty. Piękna okolica, bardzo zdrowy mikroklimat.
Zaczyna się olbrzymi kompleks Puszczy Noteckiej.
Km 206,1 - most drogowy na trasie nr 11 : Kołobrzeg -Poznań. Zaraz za mostem,
u stóp; skarpy znajduje się Harcerska Przystań Żeglarska.
Jest tu hangar 13 HKZ, ale nie ma pomostów. Obok jest usytuowany Ośrodek LOK. Mamy tu możliwość postoju przy wygodnym, trawiastym i zadrzewionym brzegu.
Z wygód można korzystać w Ośrodku LOK, po zgłoszeniu się u szefostwa.
Km 206 - drogowy most miejski (stalowy) prowadzi do lewobrzeżnej dzielnicy Obornik.
Km189 - stalowy most kolejowy
Km 188: pb - wieś Stobnicko; Przystań Stobnica na 188km Warty, położona na prawym brzegu. Do dyspozycji gości jest pomost, prąd, bieżąca woda oraz WC. Blisko do sklepu, możliwość zatankowania na pobliskiej stacji. Kontakt: tel. kom. 69 76 23 418,
Km 182; Ib - Obrzycko
Km 182,5 - most drogowy
Km 171, 2 - most drogowy na drodze krajowej numer 182 Międzychód - Piła.
Wronki miasto w powiecie szamotulskim, 12 tys. mieszkańców, Urząd Miasta i siedziba gminy Wroneckiej.
Km 170,8 - most kolejowy na trasie Krzyż - Szamotuły - Poznań.
Km 167,6; Ib -nadwarciańska wieś Pierwoszewo.
Km 164; pb - rwący prąd;
Km 163,2 - prom górno linowy lina na wysokości 6 m.
Km 157, 6 - prom górno linowy
Km 146; Ib - Sieraków w powiecie międzychodzkim.
Km 144,4 - most drogowy o znaczeniu lokalnym.
Godz.19.20 dobijamy do przystani w Charzępowie
148 km (po dłuższej obserwacji brzegu gdzie tu zacumować znajdujemy pomost na 6 beczkach 200l). miejscowość nazywa się Charzępowo. Właściciele pomostu (agromariny) to Grzesiu i Krysia, przesympatycznych ludzi.Wynajmujemy pokój. Grzesiu smaży jajówkę, Krysia podaje żurek i zaparza ś wieżą miętę. Palce lizać, robimy wspólne zdjęcia ,trochę poczytamy i spać.

IV DZIEŃ 31.08.2010

Godz.5.45 wypływamy, cel - Kostrzyń. Nadal płyniemy na małym silniku, pali około 1,5l/h przy prędkości 11km/h co nas w pełni satysfakcjonuje. Warta jest przepiękną, dziką rzeką pełną ryb i ptactwa, nie nadarmo nazywa sie ją"Królową" polskich rzek. Widać coraz większą aktywność bobrów.
Km 136 - prom górno linowy; lina 5,1 m nad wodą.
Km 127,6 lb - Międzychód - ok. 11 tys. mieszkańców liczące miasto powiatowe wśród, jezior i lasów na pograniczu Wielkopolski i Ziemi Lubuskiej. Stacja paliw od mostu ok 700m w prawo ul. Marszałka Piłsudzkiego.
Km 127 - most na drodze krajowej 160 Międzychód-Drezdenko.
Km 92,5 - Skwierzyna, miasto w powiecie międzyrzeckim woj.
Lubuskiego, siedziba gminy ok. 8 tys. mieszkańców. Most drogowy z szosą Skwierzyna-Drezdenko. Dogodne miejsce na cumowanie przy lb, poniżej mostu. Stacja paliw ok 500m w prawo za mostem do ronda
Km 91 - most kolejowy na trasie Skwierzyna - Krzyż.
Km 69,9; pb - ujście Noteci do Warty. Tym samym zakończyliśmy spływanie Wartą od Morzysławia, ujścia kanału Ślesińskiego (336.6km).
Uwaga! przed wpłynięciem na Noteć - mielizny, zachować szczególną ostrożność, bardzo silny prąd, skręcać w prawo szerokim łukiem, już po połączeniu się Noteci z Wartą, wziąć poprawkę na bardzo silny nurt rzeki.
Szlak żeglowny oznakowany jest znakami brzegowymi.
Km 68,2 Pb. Ujście Noteci do Warty - rozgałęzienie dróg wodnych.
Godz.11.50 - Santok, tu Noteć wpływa do Warty i tutaj będziemy wracać.
Km 67,7 Przeprawa promowa w Santoku. Prom dolnoliniowy.
Km 65,0 Pb Mostek kolejowy. Widoczna wieża na skarpie północnej wskazuje miejscowość Santok.
Km 57,5 Lb. Stocznia remontowa w Gorzowie Wlkp. Przy wysokim stanie wód można wpłynąć do stoczniowego basenu, skąd jest blisko do stacji benzynowej przy ul. Zielonej. Za wałem, na przedłużeniu wejścia do basenu, budynek - siedziba Nadzoru Wodnego.
Km 57,3 Most Lubuski, fragment Trasy Nadwarciańskiej - obwodnicy Gorzowa
Km 57,0 Lb. Przystań Klubu Sportowego "Admira". Zaplecze sanitarne, wypożyczalnia kajaków, możliwość zatankowania w promieniu 200m.
Km 56,0 Pb. Przystań pasażerska, nowy bulwar miejski (dł. 50m). Tankowanie paliwa przy ul. Grobla 1. Do zatankowania najlepiej podpłynąć pod most Staromiejski na drodze nr 3 Szczecin - Jelenia Góra (droga nr 3) na km 56,3 (WWŻ - 3,5m). Stąd też jest kilkaset metrów do Rynku.
Km 55,9 Ujście rzeki Kłodawka.
Km 55,7 Most kolejowy Zbąszynek - Gorzów, WWŻ - 4,1m.
Km 55,4 Lb. Gorzów Wlkp. Przystań wioślarska AZS AWF. Zaplecze sanitarne, dobre miejsce na biwak, w pobliżu sklepy.
Godz.12.50 - Gorzów Wielkopolski, coś niesamowitego, miasto które pokochało Wartę, budowa i rozbudowa ciągów spacerowych, bulwarów, przepiękne schody (praca wre, nadal nie wiem jak to możliwe, że w jednym mieście można, a w innym nie, czym jest to spowodowane?)
Km 54,7 Lb. Nieczynny port Zakładów Silvana. Nabrzeże portowe.
Km 50,2 Nowy most na obwodnicy Gorzowa Wlkp.
Km 40,0 Lb. Na wale usytuowana święta figurka upamiętniająca tragiczne wydarzenie.
Km 27,9 Pb. Świerkocin. Przed mostem drogowym Nowiny Wielkie - Krzeszyce na km 28,5 (WWŻ - 5,1m) siedziba strażnika wodnego. Za mostem nad wysokim brzegiem budynek Nadzoru Wodnego w Świerkocinie.
Km 26,0 Lb. Wieś Boguszyniec.
Km 24,0 Most drogowy w Świerkocinie.
Km 19-24 Pb. Miejscowość Kłopotowo, z przeprawą promową Kłopotowo-Witnica na km 22,3.
Km 3,8 Lb. Marina Cafe Kanape (ul. Nadbrzeżna 4). Mała przystań z zapleczem sanitarnym, pokojami do wynajęcia, campingiem. Na zamówienie ochrona łodzi przez całą dobę - sprawdziliśmy -nie ma żadnej przystanni ani pomostów kikadziesiąt metrów wczesniej można dobić do larsenów
Km 2,45 Most drogowy WWŻ - 3,9m (Lb. - ujście Postomii)
Godz18.00 - Kostrzyń, szukamy miejsca aby zacumować, bardzo wysoka woda, pozalewane brzegi. Cumujemy na przystani miejskiej rDelfinr1;(przesympatyczny bosman, pełno po NRD-owskich jachtów motorowych, wszystkie łodzie WOPR-u to stare niemiecki jednostki z wielkimi napisami i polska banderą z tyłu).
Robimy zakupy. Pierwsza noc całej załogi na jachcie (nie było źle).
Km 2,4 Lb. Przystań klubu żeglarskiego "Delfin". Zaplecze sanitarne, możliwość zatankowania - 500m i rozbicia namiotu. Brak pomostów cumujemy do kiwającej się kładki z beczek, robimy zakupy i tankujemy 110l paliwa
Km 2,3 Pb. Nabrzeże miejskie. Możliwy krótki postój w celu dokonania zakupów.
Km 2,2 Most kolejowy WWŻ - 4,3m
Km 1,7 Most kolejowy WWŻ - 4,4m
Km 1,4 Pb. Portowe nabrzeże przeładunkowe. Jeden z najnowocześniejszych portów żeglugi śródlądowej w Polsce.
Km 0,8 Lb. Kostrzyn. Nabrzeże przeładunkowe Zakładów Kostrzyn Paper S.A.
- stacja paliw STATOIL, ul. Sikorskiego, tel. (0-95) 752 41 40 (stacja w pobliżu mostów, ok. 500m od przystani - orientować się na McDonald's)
- stacja paliw ORLEN, ul. Gorzowska 2, tel. (0-95) 752 34 80 (ok. 1,5km - paliwo mogą dowieźć na przystań)

V DZIEŃ 01.09.2010

To ważna data. Tankujemy 70litrów (mamy maksymalny stan 110). Kupujemy nowy akumulator.
Godz. 11.00 wypływamy z Kostrzynia.
Godz. 11.25 wpływamy na Odrę mamy przed sobą 50km pływania po Odrze ( do śluzy Hohensaaten).
Km 617,6 PB skręt w Odrę (km 617,6)
Km 618 Niemcy - obowiązujące przepisy Patenty i dokumenty rejestracyjne: obowiązują przepisy kraju bandery. Ubezpieczenie: nie jest wymagane. Opłaty za śluzowanie: brak. Są ona wnoszone ryczałtem przez niemieckie związki żeglarski i motorowodny.
Km 632,8 LB port jachtowy Kienitz (wodowskaz)
W Niemczech na ogół można znaleźć przy śluzach miejsce na nocleg (ale zawsze należy pytać się obsługi śluzy).
Km 635,8 LB port Gross-Neuendorf
Godz. 14.15 obiad żeglarski z menażki
Km 650LB przystań jachtowa koło mostu celnego (1 km poniżej
mostu kolejowego)
Km 651,2 most kolejowy
Między Odrą a Renem znajdziemy liczne kluby wodne, w których bez problemu możemy przenocować (za ok 1 Euro na 1 m dł. jachtu). Na kanałach już zmodernizowanych urządzone zostały bezpłatne miejsca postojowe na 2 -3 jachty (oznaczone jako rSPORTr1;).
W Niemczech należy zgłaszać radiem lub interkomem zamiar śluzowania. Podać, jaką śluzę się wywołuje, jakiej jednostki pływającej dotyczy zgłoszenie i czy śluzowanie ma odbyć się w górę czy w dół. Przykładowo dla pierwszej na trasie śluzy niemieckiej: rSchleuse Hohensaaten - Ost an Sportboot (bez nazwy)r1;. Po zgłoszeniu się obsługi podajemy: rGuten Tag. Polnisches Sportboot zu Tal (w górę byłoby rzu Bergr1;). Wann kann ich bitte schleusen?r1;

Km 665LB przystań jachtowa przy starej śluzie
Km 666LB w kanał do śluzy Hohensaaten - Ost, droga wodna
Km 667,0 Havel-Oder-Wasserstrasse (km 93,6)
Godz. 16.30 I śluza na terenie Niemiec - Hohensaaten
Km 92,7 Śluza Hohensaaten - Ost, VHF 20, rzu Talr1;. Za nią PB kanał boczny Odry, przez śluzę Hohensaaten - West prowadzi w stronę Szczecina. Śluzy Hohensaaten-Ost oraz następna Lehnitz czynne w godz. 06 (w niedz. 07) do 22. Podnośnik Niederfinow czyny całą dobę
Testujemy mój niemiecki (porozumiewanie przez interkom z obsługą śluzy)
Godz. 17.10 Pierwsza kontrola policji i pierwszy mandat 35 euro za brak napisów na burtach jachtu. Moje pokrętne tłumaczenie przyniosło taki efekt, że dowiedzieliśmy się, że to najniższy z możliwych mandatów. Ja tłumaczyłem, zresztą niesłusznie, że
w Polsce nie są wymagane, a policjant, że gdybyśmy mieli tylko ten mały silnik to tak...i tyle się dowiedziałem. Wyszło również na jaw, że niestety nie tylko nie mamy numerów na barce ale też: nie mamy ze sobą dokumentów jachtu, nie mamy ubezpieczenia, a wszystko to moja wina, wiem. Gdybyście mogli zobaczyć tą dezaprobatę w oczach kapitana i to znaczące kręcenie głową. Z Kiniem było dużo gorzej, bo stwierdził, że każdy następny mandat płacę z własnej kieszeni. Jednak nie chciałem zapomnieć o tym, że żeglarze szuwarowo - bagienni to wolni ludzie i na urlopie nie zaprzątają sobie głowy takimi drobiazgami, które w domu spokojnie leżą w szufladzie i czekają na powrót właściciela, a mogłyby zmoknąć, zatonąć, zniszczyć się itd....Nauka z tego taka, że przy kolejnych kontrolach wznosiłem się na szczyty ze swoim szkolnym niemieckim, plus patent kapitana, co uchroniło mnie przed dodatkowymi kosztami, a policja która nas kontrolowała miała przeświadczenie, że nie jesteśmy amatorami samobójcami, lecz zawodowymi żeglarzami z domieszką masochizmu biorąc pod uwagę gabaryty jachtu w stosunku do załogi. Wiem doskonale, że koledzy w życiu by się nie zgodzili wpłynąć na teren Niemiec bez dokumentów, ja może też, ale co się stało to się nie odstanie, płyniemy dalej.
Km 87,0 LB port jachtowy Oderberg. Nie sprawdzałem osobiście, ale z wody wygląda zachęcająco i przytulnie. Położony na skraju lasu. Sanitariaty. Ceny prawdopodobnie jak wszędzie w tej okolicy, czyli ok. 1E za metr długości łódki, 2E za podłączenie do prądu i 1E za prysznic.
Km 84,6 LB odnoga Wriezener - Alte Oder
Km 79,0 LB stary kanał Finowkanal (12 śluz, 32 km)
Km 78,2 LB miejsce oczekiwania jachtów przed podnośnikiem
Km 77,9 Podnośnik Niederfinow, VHF 22, rzu Talr1;
Godz. 19.00 dopływamy do podnośnika Niederfinow. Cumujemy, idę się zapytać co dalej.Sam nie wiem jak to się stało, ale zrozumiałem, że mamy czekać od 1do 2 godzin, bo podnośnik jest na górze i jak opuszczą barkę to dadzą znać.
Godz. 20.30 wpływamy w wannę i jedziemy 30m w górę. Szkoda, że jest ciemno i zdjęcia będą kiepskie.
Podnośnik w 1936r projektował i nadzorował budowę Polak, który, popełnił samobójstwo bo bał się, że konstrukcja się zawali, a funkcjonuje do dzisiaj.
Km 76,5 PB w basenie przed starą śluzą możliwość cumowania
Godz. 21.00 dopływamy do stojącego pasażera i cumujemy na nocleg - zresztą nie mielismy wyjścia, nie chcemy pływać po ciemku. W górnym awanporcie spotkaliśmy kilkanaście zestawów barek oczywiście wszystkie polskie..

I DZIEŃ 02.09.2010

Godz. 06.15 odpływamy, cel?....
Kapitan w dobrym humorze, po śniadaniu śpiewa na melodię rCzy pozwoli panna Krysia, młody ułan pytar1;....r1;jeszcze jeden mandat dzisiajr1;....
Godz. 07.00 kolejny polski pchacz Bizon z barkowni, wszyscy się dziwimy jak to jest, innym się opłaca a nam nie.
Km 67,4 PB nabrzeże do cumowania (LB port Eberswalde). Cumować na noc na samym początku kei (wieczorem całe nabrzeże zapełnia się barkami - głównie polskimi)
Km 55,0 LB przystań klubu wodnego
Km 54,9 LB nowoczesny port jachtowy Marienwerder Super porcik, 8E zapłaciliśmy za łódkę 6m długości, 2E za prąd i 1E za prysznic. Bardzo przytulnie, jest knajpa z piwkiem i jedzeniem. Ceny niemieckie, czyli ok. 2.5E za piwo z beczki. Polecamy.
Godz. 9.30 dobijamy do mariny Marienwerder.
Prysznic, poranna toaleta, śniadanko (ceny przyzwoite)
Godz. 11.00 odpływamy
Km 54,8 PB ujście Werbellinkanal, LB skrót do Finowkanal
Km 53LB stary kanał Finowkanal (km 57,4)
Km 52Miejsce postojowe przy kanale
Km 38PB droga wodna Obere-Havel-Wasserstrasse (km 43,95)
Km 37,0 LB miejsce cumowania dla jachtów
Km 35,5 LB miejsce cumowania dla jachtów
Km 29,2 LB miejsce cumowania dla jachtów
Km 28,6 km Śluza Lehnitz, VHF 18, rzu Talr1;. Miejsca postojowe dla jachtów na dole ( 1,3 m) i górze ( 2,5 m)
Km 26,2 km Na jeziorze Lehnitzsee, PB przystań jachtowa (do 8 m dł.)
Km 24,9 km PB Oranienburger Havel, żeglowna na 2,75 km
Km 22,5 km PB jezioro Pinnower See (zakaz żeglugi motorowej)
Km 21,1 LB starorzecze, port jachtowy
Km 20,9 PB Oranienburger Kanal (stara Havel-Oder-Wasserstrasse)
Km 18,4 LP przystań przy restauracji - niestety brak miejsca do cumowania, płyniemy dalej
Km 16,2 LB starorzecze z przystania jachtową

Km 15,2 PB kanał Veltener Stichkanal (3,15 km długi)
Km 12,5 PB przystań klubu wodnego (dalej port Henningsdorf
Godz. 18.00 kończymy pływać cumujemy w Marinie Henningsdorf
Kolacja - w greckiej restauracji, jemy suflaki i zestaw surówek do tego po kieliszku greckiej anyżówki, za cumowanie płacimy 9,5 euro, za kolację 41euro, prysznic 0,5 euro. Bardzo ładna marina,sporo jachtów, podświetlane w nocy pomosty, miła obsługa

VII DZIEŃ 03.09.2010

Godz. 7.30 Mgła, wypływamy.
Km 10,45 skręcamu w lewo na jezioro Tegel See. W prawo w Havelkanal (km 0,0), przed nami 10km jeziora. Ech ta polska fantazja. Kogo spotkamy we mgle na jeziorach? - polską barkę. Wejście do kanału mało widoczne, ok 2km na pb, po lewo od mostu (most na rozgałezieniu w prawo.

Km 0,0 km wejście do kanału Hohenzollerkanal
Km 7,2km śluza Plotzensee Do następnej śluzy ponad 10km.
Godz. 10.00 Berlin, coś niesamowitego! Płyniemy wolno obserwując jak miasto orzysta z wody turystycznie i zawodowo. Pływają barki , pchacze, statki pasażerskie, turystyczne i tylko żadnej polskiej łódki....choć Berlin jest tylko 80km od granicy. Centrum Berlina, niesamowity tłok na wodzie, tramwaje wodne statki pasażerskie,duże i małe,nowoczesne i bardzo stare (styl). Dosłownie setki, wszystkie się spieszą, jedne zawracają przed śluzami dosłownie na centymetry, inne płyną dalej. Jak płynąć?,gdzie zacumować?,jak śluzować, gdy wiadomo, że pasażery mają pierwszeństwo, a w Berlinie wszędzie są po dwie śluzy.Trzeba cały czas uważać, głowa dookoła szyi, niestety coraz bardziej zmęczeni i choć piękne widoki zapierają dech w piersiach, mamy dosyć, to nie nasz styl,płyniemy dalej. To co lubimy a co nie na wodzie tak się ma jak Berlin zachodni do wschodniego. Żegnamy Berlin bez żalu z jego dziesiątkami marin, setkami jachtów. Szkoda, że tak mało takich miejsc w Polsce, które tam spotyka się co krok,a nam się tłumaczy, że dla nas najlepsza jest rNatura 2000r1; i kolejny park krajobrazowy.
Km 7,8km rozgałęzienie w prawo.
Km 8,0km rozhałęzienie w prawo do Westhafenkanal, marinana pb.
Km 9,5km marina na lb, Nordhafen
Km 11,8 km marina na pb.Huboldhafen
Km 12,0 km Szprewa skrecamy w lewo.
Km 15,5 km rozgałęzienie do śluzy w lewo
Km 17,4 śluza Muhlendammschleuse - podwójna. Przed śluzą czekaliśmy na zielone światło, straszny tłok, brak miejsca do przycumowania. Do następnej sluzy prawie 30km
Km 21,0 km śluza po prawej stronie płyniemy dalej,
Km 21,2 km marina na lb. Osthafen.
Godz. 15.00 stajemy w marinie na obiad, jegersznycel z kurkami, do tego zimne piwko - poezja....
Km 23,0 wyspa na jeziorze Rummelsburger - szlak skręca w prawo
Km 24,0 km marina na lb. Płyniemy cały czas srodkiem Oberspree
Km 32,0 km rozgałęzienie szlaku, płyniemy w prawo do jeziora Langer
Km 43,5 cypel a zanim rozgałęzienie szlaku most po prawej stronie. Płyniemy prosto wejście do kanału ok 2km na pb na lewo od mostu.
Km 45,0 km wejście do kanału Odra- Szprewa.
Km 47,0 km rogałęzienie szlaku na prawo i lewo - płyniemy prosto.
Km 47,6km śluza Wernsdorf, Różnica poziomu 4,5m, za śluzą płyniemy prosto przez prawie 27 km
Godz. 19.00 cumujemy przed śluzą na nocleg, wspominamy dzień i te setki przystani w których nasz jacht byłby ozdobą.

VIII DZIEŃ 04.09.2010

Godz. 6.30 odpływamy, a niepotrzebnie, bo śluza w sobotę pracuje od 8.30 do 18.00. Więc musielismy troszkę poczekac.
Km 74,7 km śluza Fürstenwalde port i stacja CPN 300m 15 km do następnej śluzy
Km 87,93 śluza Kersdorf Do następnej sluzy 36,7km
Km 127,3 km śluza Eisen Hüttebstadt . śluza, która otwiera nam wrota na Odrę. Różnica poziomów imponująca 14 m. Spadamy w dół coraz ciemniej, wrażenie niezbyt przyjemne. Śluzują nas na dwa tempa, lekki odpoczynek na 7 m, potem kolejne 7 w dół.
Godz. 15.40 śluza Eisen Huttebstadt, ostatnia po stronie niemieckiej różnica poziomów 14m, imponujące.
Godz. 15.50 Odra
Km 555 Odra - Wpływamy na naszą Odrę, i z nurtem do Słubic. Do przepłynięcia mamy 30 km z nurtem, brzegi Odry niezbyt gościnne, widać ostrogi i kamienie,
Km 580 piękny wysoki most z prześwitem 11,8 m, można pod nim płynąć pod żaglami
km 585 Słubice po lewo Frakfurt nad Odrą, w centrum most
Km 614,5, most drogowy
Godz. 18.20 Słubice, przystań miejska obok Nadzoru wodnego,gdzie przycumowaliśmy na noc.Pierwszy obiad po polskiej stronie z kapitanem (golonka), Kiniu (pizza).Zakupy i tankowanie 50l. Bardzo blisko do stacji CPN. W Niemczech silnik zużył 60l. Zmęczenie materiału.

ETAP III
Z KOSTRZYNIA DO LISIEGO OGONA
270 km
IX DZIEŃ 05.09.2010

Godz. 8.45 wpływamy w Wartę, mocny prąd, mijamy Kostrzyń i sympatyczną marinę.
Km 617,6 ujście Warty. Skręcamy ostro w prawo
Km 0,8 Lb. Kostrzyn. Nabrzeże przeładunkowe Zakładów Kostrzyn Paper S.A.
- stacja paliw STATOIL, ul. Sikorskiego, tel. (0-95) 752 41 40 (stacja w pobliżu mostów, ok. 500m od przystani - orientować się na McDonald's)
- stacja paliw ORLEN, ul. Gorzowska 2, tel. (0-95) 752 34 80 (ok. 1,5km - paliwo mogą dowieźć na przystań)
Km 1,4 Pb. Portowe nabrzeże przeładunkowe. Jeden z najnowocześniejszych portów żeglugi śródlądowej w Polsce.
Km 1,7 Most kolejowy WWŻ - 4,4m
Km 2,2 Most kolejowy WWŻ - 4,3m
Km 2,3 Pb. Nabrzeże miejskie. Możliwy krótki postój w celu dokonania zakupów.
Km 2,4 Lb. Przystań klubu żeglarskiego "Delfin". Zaplecze sanitarne, możliwość zatankowania - 500m i rozbicia namiotu.
Km 2,45 Most drogowy WWŻ - 3,9m (Lb. - ujście Postomii)
Km 3,6 Pb. Wodowskaz Kostrzyn ("0" = 8,78m n.p.m.) - miejsce podania głębokości tranzytowych do Krzyża Wlkp. i Poznania.
Km 3,8 Lb. Marina Cafe Kanape (ul. Nadbrzeżna 4). Mała przystań z zapleczem sanitarnym, pokojami do wynajęcia, campingiem. Na zamówienie ochrona łodzi przez całą dobę
Km 3,8 Pb. Ujście Starej Warty (kanał Moszówek).
Km 4-9. Warta meandruje, tworząc odsypiska. Przeszkody podwodne oznakowane są znakami pływającymi.
Km 12. Przelewa się woda z Warty do starorzecza Warty Rezerwatu Słońsk.
Km 19-24 Pb. Miejscowość Kłopotowo, z przeprawą promową Kłopotowo-Witnica na km 22,3.
Km 24,0 Most drogowy w Świerkocinie.
Km 27,9 Pb. Świerkocin. Przed mostem drogowym Nowiny Wielkie - Krzeszyce na km 28,5 (WWŻ - 5,1m) siedziba strażnika wodnego. Za mostem nad wysokim brzegiem budynek Nadzoru Wodnego w Świerkocinie.
Km 26,0 Lb. Wieś Boguszyniec.
Km 29,3 Uwaga na ostre zakole w lewo, a następnie szerokim łukiem w prawo aż do km 31,0.
Km 31,0 Lb. Wieś Studzionka.
Km 32,0 Pb. Podjenin.
Km 35,0 Uwaga za rozmyte ostrogi.
Km 36,0 Pb. Włostów.
Km 38,0 Pb. Niwica - Kołczyn.
Km 40,0 Lb. Na wale usytuowana święta figurka upamiętniająca tragiczne wydarzenie.
Km 43,0 Pb. Chwałkowice.
Km 50,2 Nowy most na obwodnicy Gorzowa Wlkp., WWŻ - 6,33m.
Km 54,7 Lb. Nieczynny port Zakładów Silvana. Nabrzeże portowe.
Godz. 16.50 Gorzów Wlkp., to promyk słońca na pochmurnym niebie wodniaków.
Km 55,4 Lb. Gorzów Wlkp. Przystań wioślarska AZS AWF. Zaplecze sanitarne, dobre miejsce na biwak, w pobliżu sklepy.
Km 55,7 Most kolejowy Zbąszynek - Gorzów, WWŻ - 4,1m.
Km 55,9 Ujście rzeki Kłodawka.
Km 56,0 Pb. Przystań pasażerska, nowy bulwar miejski (dł. 50m). Tankowanie paliwa przy ul. Grobla 1. Do zatankowania najlepiej podpłynąć pod most Staromiejski na drodze nr 3 Szczecin - Jelenia Góra (droga nr 3) na km 56,3 (WWŻ - 3,5m). Stąd też jest kilkaset metrów do Rynku.
Km 57,0 Lb. Przystań Klubu Sportowego "Admira". Zaplecze sanitarne, wypożyczalnia kajaków, możliwość zatankowania w promieniu 200m.
Km 57,3 Most Lubuski, fragment Trasy Nadwarciańskiej - obwodnicy Gorzowa na drodze E65, WWŻ - 5,7m.
Km 57,5 Lb. StoczniWarta meandruje, tworząc płycizny na rogach. Płyniemy podchodząc pod buchtę, tam, gdzie większy zapas wody pod stępką.a remontowa w Gorzowie Wlkp. Przy wysokim stanie wód można wpłynąć do stoczniowego basenu, skąd jest blisko do stacji benzynowej przy ul. Zielonej. Za wałem, na przedłużeniu wejścia do basenu, budynek - siedziba Nadzoru Wodnego.
Km 60,5 Pb. Czechów z dominującą wieżą kościoła.
Km 65,0 Pb Mostek kolejowy. Widoczna wieża na skarpie północnej wskazuje miejscowość Santok.
Km 67,7 Przeprawa promowa w Santoku. Prom dolnoliniowy.
Ujście Noteci do Warty - rozgałęzienie dróg wodnych. Dla Noteci jest to km 226
Km 69,9; pb - ujście Noteci do Warty. Tym samym zakończyliśmy spływanie Wartą od Morzysławia, ujścia kanału Ślesińskiego (336.6km).
Godz. 19.00 Santok, cumujemy. Pani Agnieszka daje nam klucze od prysznica,
Kiniu spotyka się z bratem i rodziną, jedzie do nich na noc. Tankujemy 30l paliwa.



X DZIEŃ 06.09.2010 (PONIEDZIAŁEK)

Godz. 7.30 odpływamy z Santoka.
Km 0 - ujście do Warty. Pod wpływem Noteci Warta zgodnie przyjmuje ogólny kierunek zachodni.
Km 0,6/225,90 (druga wartość oznacza kilometraż drogi Wisła - Odra liczony od ujścia Brdy do Wisły w Bydgoszczy). Most na drodze krajowej nr 158 Skwierzyna - Gorzów żelbetowy, o prześwicie nad WWZ = 460 cm. Noteć płynie między płaskimi brzegami, zarośniętymi wikliną i przy brzegu - olbrzymimi trzcinami. Brzegi wyłożone łamanym kamieniem. Woda czysta i przejrzysta. Lewemu brzegowi towarzyszy wał. Widać przepompownie. Doskonale płynie się pod żaglami Od 9 km zaczynają się dobre miejsca do cumowania przy miękkiej trawie. Nad zaroślami wieża kościoła w niewidocznej przed nami rozległa Dolina Notecka. Odpływamy stopniowo od skarpy Na horyzoncie, nad olbrzymimi lęgami ciągnie się pasmo wzgórz, krawędź Pojezierza Krajeńskiego z granatową smugą lasów w oddali. Od południa ok. 1 km dalej towarzyszą nam pagórki zarośnięte dąbrowami. Brzegi przyjazne, niskie. Kępy łozy brzozy wierzby i olchy rosną pojedynczo, tu i ówdzie trzciny nad starorzeczami.
Km 12,5 / 214 - most drogowy na podrzędnej drodze przez łąki. 1 km od lb Górecko, wieś sołecka, poczta, parafia.
Km 17/ 207,10 - most drogowy - jak wyżej.
Km 19.4 / 207,10 - most na szosie 157 Goszczanowice - Zwierzyn.
Km 22,9 / 203,60 - Błotno, wieś ledwie widoczna z brzegu. Na lb ­Gościm. wieś sołecka. Niedaleko rezerwat o pow. 9 ha'- miejsce lęgowe łabędzia, czapli żurawia.
Km 28,9 / 197 ,60 - most drogowy o prześwicie nad WW = 400 cm na podrzędnej drodze przez łąki. Lb - Trzebicz, duża wieś nad rzeką, tartak, kościół poczta, sklepy, stacja kolejowa. Noteć skręca na północ. Na lb pojawiają się nowe krótkie ostrogi faszynowe. Na pb w dalszym ciągu atrakcyjne miejsca postoju - cumowania i biwakowania. Czysta Noteć zachęca do kąpieli.
Km 37,8/188,70; pb - Nowe Drezdenko, stacja kolejowa na trasie Krzyż - Gorzów Wielkopolski. Lb - miasto Drezdenko, ok. 10 tys. mieszkańców. Miasto o podobnej przeszłości, co Santok z tym, że tu dłużej zajmowane przez krzyżaków Stara zabudowa, pozostałości dawnej twierdzy ciekawe Muzeum Regionalne z działem poświęconym Puszczy Noteckiej. Miasto warto obejrzeć.
Km 38,35/188,15 - most drogowy Drezdenko na drodze krajowej 160, konstrukcji stalowej, o prześwicie przy WWZ = 460 cm. Wodowskaz Drezdenko, o rzędnej "O" = 24,21 m n.p.m. Kr. SNW = 120 i SW = 200 cm. Nadzór Wodny (ul. Portowa 14, 66-530 Drezdenko, tel. (0­95) 762 01 55). Doskonały port.
Km 40,95 /185,55 -most kolejowy na trasie Krzyż - Skwierzyna (nieczynna) o prześwicie nad WWZ= 660 cm.. płyniemy wzdłuż Puszczy Drawskiej.
Km 42,5 / 183 - most drogowy, betonowy
km 43,9 /182,10; pb - Stare Bielice, wieś sołecka ze stacją kolejową
na trasie Krzyż - Gorzów Wielkopolski. Jest to wieś na wysokiej skarpie nad Noteciąna skraju lasu. Nieco dalej znajduje się Puszcza Drawska
Km 48,7/177,80: pb -ujście Drawy wspaniałej, chłodnej i czystej puszczańskiej rzeki wypływającej z polodowcowych wzgórz i jezior Pojezierza Drawskiego, znany szlak kajakowy, raczej dla doświadczonych. Kończy się Noteć dolna swobodnie płynąca.
Godz. 15.30 I śluza Krzyż
Km 50,3 /176,20 Śluza nr 22 - Krzyż i jaz o piętrzeniu 185 cm, zbudowane w
1913 r. Śluza ma ściany betonowe z okładziną ceglaną. Dno stanowi płyta żelbetowa zaś zamknięcia - wrota sporne stalowe. Jaz typu zastawkowego ma przyczółki i filary betonowe z okładziną z cegły i kamienia ciosanego. Poziom wody na jazie reguluje się przez usuwanie pewnej liczby zastawek przęseł bocznych. Jaz piętrzy wodę nie tylko dla żeglugi, ale i dla nawodnienia łąk. Usytuowany jest na północ od śluzy. Przed śluzą znajduje się awanport dolnej wody ze stojącymi zardzewiałymi barkami, symbolem śmierci transportu wodnego. Do miasta stąd jest 4 km. Krzyż siedziba gminy w powiecie czarnkowsko-trzcianeckim liczy ok. 6 tys. mieszkańców. Ważny węzeł komunikacyjny. Zbiegają się tu trasy z 5 kierunków. Wychodzimy ze śluzy po obu stronach rzeki - rozlegle łąki. Nad nimi od północy bory Puszczy Drawskiej, od południa Puszczy Noteckiej. Duży zakręt na południe.
Km 51, 9/174, 6O - most drogowy z Drawska do Krzyża o prze­świcie 576 cm nad WWZ. Pięknie położona wieś Drawsko, siedziba gminy góruje na wysokiej skarpie.
Km 55,7 / 170.97 - Śluza 21 Drawsko o piętrzeniu 160 cm dane takie, jak śluzy i jaz Krzyż) zbudowana w 1898 r.
Km 56,112 / 170,38 - most kolejowy, Drawski Młyn na trasie Poznań - Szczecin żelbetowy o prześwicie 416 cm. - dobre miejsce do dłuższego postoju.
Km 64.30, 162,20 - most Wieleń na drodze krajowej 177, żelbetowy"z prześwitem 494 cm nad WWŻ.
Km 65,0 / 161,50 Śluza nr 20 - Wieleń o piętrzeniu 193 cm, zbudowana w 1913 r. Wieleń, ok. 6 tys. mieszkańców siedziba Urzędu Miasta i Gminy. Gmina położona w lasach Puszczy Noteckiej (na pd od Xotec11 i Puszczy Drawskiej (na pn.). Lasy wchodzą" niemalże do miasta Od czasów Bolesława Krzywoustego Wieleń należy do Polski (oprócz czasów rozbiorowych i okupacji hitlerowskiej). Dawna kasztel_ prawa miejskie od 1458 r. Warto obejrzeć wczesnobarokowy kościół parafialny. Wieleniu Północnym w . rozległym parku - późnobarokowy pałac Sapiehów. Przez Wieleń przechodzą dwie linie kolejowe. Nadzór Wodny (al. Zamkowa 19, 64 730 Wieleń, tel. (0-67) 256 10 11). Po wyjściu z Wielenia towarzyszą nam lasy lęgowe, dalej dębiny, przerastające kępy sosnowego lasu. Uroczy pełen czaru
i tajemnic przyrody odcinek, zachęcający do dłuższego postoju.
Godz. 20.15 ostatnia śluza Wrzeszczyna.
Km 68/ 155, 40 Śluza nr r 19- Wrzeszczyna o spadzie 153 cm,zbudowana w 1913 r. Pani ze śluzy bardzo niesympatyczna,widać, że ma problemy rodzinne (co inni śluzanci potwierdzają). Pogoda w kratkę, z przodu tęcza, z tyłu deszcz.Nocujemy w górnym awanporcie.
XI DZIEŃ 07.09.2010 (WTOREK)

Godz. 6.30 bobry, bobry, bobry.....setki wyschniętych drzew,poobgryzanych
dookoła. Płyniemy dalej wśród łąk, zdecydowanie w kierunku wschodnim. Dobre warunki wiatrowe dla pracy żagli. Lasy to zbliżają się, to oddalają. Co jakiś czas regularnie pojawiają się małe śluzy melioracyjne dla regulowania stosunków wodnych na łąkach?
Godz. 8.30 awaria silnika 15KM (rozrusznik nie działa,najprawdopodobniej poszła zębatka na rozruszniku), płyniemy na małym.
Km 75,2/151,30 - Śluza nr18 - Rosko - o spadzie 146 cm, zbudowana w 1898 r. - Warto odnotować, że zawiadujący śluzą państwo Chyrowie są kopalnią na wiadomości temat okolicy Do wsi daleko. Do Roska na południe 1400 m, a do- Nowych Dworów (wieś założona- przez Holendrów w 1601 r.) na północ 1 do 1,8 km. Wieś ciągnie się przez 4 km równolegle do Noteci. Szczyci się drewnianym, przeszło 200-letnim kościołem. Z rzeki otwiera się rozległy widok. W kierunku wschodnim - duże miasto. To Czarnków; odległy o ok. 15 km.
Km 83,36/143,16 - Śluza nr17 - Mikołąjewo - o spadzie 130 cm, zbudowana
w 1913 r.
Km 85,50 / 141,30 - prom górnolinowy - ostatni na tym szlaku.
Km 92,2 /137,50: Śluza nr 16 Pianówka - o spadzie 155 cm,
zbudowana 1915 r. Na jazie zainstalowano małą elektrownie wodną o 4 turbinach o mocy 25 kW każda. Śuzantem (stare okresienie Jest pan Goluba, wnuk powstańca wielkopolskiego, który jest świetnym gawędziarzem chętnie opowiadającym przy ognisku. Jesteśmy w granicach miasta Czarnkowa!
Godz. 14.00 Czarnków, nowa marina pobudowana, na razie bez wybrzeża i pomostów.
Km 132,10/164,2 - Czarnków siedziba powiatu czankowsko-rzcianeckiego. Ok. 12 tys. mieszkańców: Miasto położone bardzo malowniczo na skraju ciekawego regionu turystycznego - wzgórza i lasu spiętrzonego nad płaska doliną. Bogatew zabytki i ciekawą historię. Rozwinięty przemysł. Port rzeczny i Baza Remontowa Żeglugi Bydgoskiej. Bardzo blisko do centrum miasta. Wejście do mariny zaraz za Portem rzecznym ok 200m.
Km 131, 98/164, 32 - most drogowy Czarnków stalowy na trasie krajowej 178 Poznań - Walcz, o wysokości nad WW = 549 i SW = 624 cm. Tui za mostem niskie druty
Obiad, tradycyjnie jemy pstrąga z grila w zajeździe rPanderosar1;
Km 128,30/168 - śluza 15 i jaz Lipica o spadzie 143 cm. Komora śluzy - betonowa, wrota ,sporne stalowe, napęd ręczny szerokość 9,60, długość 57.40 m. Rok budowy 1895.
Km 122,6/173,7 - śluza 14 i jaz Romanowo o spadzie 129 cm. Parametry identyczne jak w poprzedniej. Komora betonowa z wykładziną ceglaną. Rok budowy 1912. Operator Pan Franek miłośnik czytania i disco polo.
Km 117,73/178,57-śluza 13 i jaz Walkowce. Parametry j.w. (rok budowy - 1913 r.). Trasa prowadzi nadal wśród łąk. Mięjscami na brzegach olszyny.
Kapitan nadepnoł noga na bosak - wygladało groźnie, nocujemy w górnym awanporcie.

XII DZIEŃ 08.09.2010 (ŚRODA)

Godz. 6.30 odpływamy.
Km 111,86/184,44-śluza 12 i jaz Nowe. Parametry j.w. Budowa 1896 r. Po obu brzegach - olszyny Na lb sosnowy las dochodzi do łąk. Za sobą mamy już 10 śluz. Noteć płynie teraz ok. 100 metrów wyżej niż w Santoku. Po paru kilometrach las dębowy i olchowy; a następnie ­mieszany dochodzi do rzeki i pojawia się też na pb Okolica urzeka urodą. Las się kończy. Pojawia się wzgórze. Na nim bloki mieszkalne, kotłownia.
Km 106.60/189,70 - stalowy most kolejowy Ujście. Wysokość na WW = 479 i nad SW = 541 cm.
Km 106,25/190,05;lb - nabrzeże załadunkowe Huty Szkła Ujście. Widoczne hale fabryczne i komin. Na rampie nad brzegiem spiętrzone skrzynie pełne butelek. Wózki widłowe ładujące na TIR-y Jeszcze niedawno wszystko transportowano barkami. Z prawej widać ujście Gwdy pięknej rzeki spływającej z pomorskich lasów i moren - szlaku kajakowego. Obok Nadzór Wodny Ujście, ul, Pilska 11, 64-850 Ujście. 0-67284 00 11.
Godz. 10.00 Ujście, pomost po prawej stronie przed mostem, dobre miejsce na zakupy.
Km 105,80/I90,50 -most drogowy na drodze krajowej 11 Poznań - ­Koszalin. Wysokość nad WW = 519 i nad SW = 581cm. Ujście ­siedziba gminy w powiecie pilskim, 3500 mieszkańców, płyniemy przez miasto. Z obu stron ładne, piętrowe domy Nad nimi barokowe, bardzo kształtne wieże kościoła kryte zieloną blachą. Za miastem znowu leśne wzgórza. Opuszczamy granice miasta.
Km 97,60/198,70 - most kolejowy Milcz na trasie Poznań - Piła, o wys. nad WW=479i5W-541 cm.
Km 94, 80/201,50 - żelbetowy most drogowy Milcz na drodze lokalnej. Wysokość nad WW = 569 i nad SW = 631 cm. Teraznastępuje 18 kilometrów kompletnego odludzia, całkowitej dziczy Pod koniec tego odcinka widać z daleka łuk mostu.
Km 76,09/220, 01 - żelbetowy most Białośliwie na drodze krajowej 190 Szamocin-Krajenka. Wysokość nad WW 524 i SW= 616. Wspaniała okolica. Wśród łęgów gdzieniegdzie widoczne dąbrowy. Błotniaki stawowe zataczają kręgi polując.Do Białośliwia (na północ) ok. 4 km. W razie potrzeby można tam iść na zakupy.
Km 68,20/228,10 - śluza 11 i jaz Krostkowo o spadzie zaledwie 43 cm. Komorę śluzy wykopano w bardzo grząskim gruncie. Jednostki i stawać muszą przy dalbach, ponieważ tylko głowy śluzy są betonowe, a skarpy ziemne. Zbudowano ją w 1914 roku. Jest to jedyna śluza tego typu.
Godz. 16.30 śluza igiełkowa w Krostkowie, gdzie śluzant nie ma pracy, bo tak wysoka woda, że przepływamy przez wyremontowany jaz.
Km 62,10/234,20 - most Żuławka, żelbetowy na krajowej drodze 194 na trasie Gołańcz - Wyrzysk. Wysokość nad WW = 515 i SW = 565.
Km 53,40/242,90 - Gromadno, jaz i śluza 11 o spadzie 208 cm, komora betonowo-ceglano-kamienna. Inaczej niż w poprzednich śluzach - tylko wrota dolnej głowy- są wsporne, wrota górnej są uchylne. Na jazie zlokalizowano elektrownię wodną o mocy zainstalowanej 150 KW (eksploatacyjnej- 80 KW)). Jej konstruktorem i właścicielem jest p. Kazimierz Lis. Śluzę zbudowano w 191 4 roku. Przy śluzie most drogowy stalowy z wysokością nad WW = 571. i nad SW = 621 cm. Brzegi zarośnięte i trzciną, ale zdarzają się wydeptane przez zwierzęta ścieżki do wody _ prowadzące z łączek wśród wiklin, wierzb i olch. Świetne miejsca do biwakowania.
Godz. 19.30 cumujemy w śluzie Gromadno, obok zacumował "Łokietek" z Technikum Żeglugi śródlądowej z Nakła. Idziemy z kapitanem z wizytą, oglądamy zdjęcia na komputerze z kapitanem Nadolnym.
Godz. 22.30 spanie.

XIII 08.09.2010 (CZWARTEK)

Godz. 6.15 wypływamy ze śluzy, przed nami trochę zielska, cel - Łabiszyn.
Km 42,70/253,60 - Nakło Zachód- śluza 9. Wrota górnej głowy klapowe stalowe, dolnej głowy - wsporne stalowe. Komora betonowa z okładziną ceglaną. Dwa jazy: północny i południowy z muru ceglanego i betonu. Spad 271 cm. Zbudowane w 1914 r. Zbliżamy się do miasta z wielkim elewatorem zbożowym, górującym nad zabudową miejską.
Km 40,90/255,40-stalowy most kolejowy na trasie Gniezno-Chojnice
o wysokości nad WW = 476 i SW = 503. Nad wodą niskie druty Wpływamy na teren miasta. Domy parterowe i jednopiętrowe w zieleni sadów. Widać także budowle przemysłowe,
a nad samą rzeką budynek Nadzoru Wodnego. (Adres: ul. Gen.J. Hallera 23,89-100 Nakło nr tel. O-52 385 22 86).
Kanał Bydgoski - Opuszczamy dolinę Dolnej Noteci. Wpływamy w Kotlinę Toruńską.Przed mostem na lewym brzegu usadowiony jest bulwar staromiejski. Jest on długi na 250 m. Zaczyna się przy ujściu niewielkiego cieku przepływającego przez miasto a kończy się przed mostem. Po przeciwnej stronie ujścia wnosi się nad wodą dwu piętrowy budynek Nadzoru Wodnego Nakło nad Notecią.
Km 39,90/ 256,48 - przepływamy pod mostem o prześwicie 4,54m leżącym w ciągu ul. Poznańskiej prowadzącej do centrum miasta. Na prawym brzegu, bezpośrednio za mostem ma swoją siedzibę przystań Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej. Przystań jest dozorowana całą dobę, są skromne sanitariaty, niewielkie pole biwakowe, slip. Warsztat mechaniczny i strzeżony całą dobę parking. Do kei doprowadzona jest energia elektryczna. Stąd jest bardzo dobre wyjście do położonego po przeciwnej stronie rzeki miasta. 400m przed śluzą na lewym brzegu widnieje ujście Paramelki. Odtąd droga wodna Wisła - Odra wchodzi już w koryto Noteci. Na prawym brzegu 200m poniżej dolnych wrót ma swoje ujście Stara Noteć
Km 38,90/257,40 - śluza nr 8, Nakło Wsch. Tutaj zaczyna się Kanał Bydgoski. Na lewym brzegu przy dolnym awanporcie, znajduje się siedziba operatora śluzy. Przed górnymi wrotami zaś, na prawym brzegu usytuowany został górny awanport. Wybudowana w latach 1912 - 14. Wrota górne stalowe, klapowe, dolne stalowe dwuskrzydłowe, wsporne. Napełniana przez kanały obiegowe w głowach śluzy i zamykane zasuwami napędzanymi ręcznie. Wymiary: dł. 57,4 m i szer.9,6 m. Spad 1,9m. Tel. operatora 0-606-774-128. po wyjściu ze śluzy Nakło Wschód i przepłynięciu 1700m dopływamy do następnej śluzy.
Godz. 9.00 śluza Józefinka, zielsko ok. 200m, ciągniemy jacht na burłaka, grubość zielska przekracza 50cm....masakra.
Km37,20.259,10 - śluza i jaz Józefinki. Wybudowana
w latach 1912 - 15 otwiera stanowisko szczytowe Kanału Bydgoskiego. Komora dł. 57,4m, szer. 9,6 m, napełniana przez kanały obiegowe w głowach śluzy
i zamykane zasuwami napędzanymi ręcznie. Na przyczółkach dolnej głowy most drogowy o prześwicie nad WW= 4,9m i nad SW = 510m. Spad 1,8m. Tel. operatora (0-52) 385 39 30. Po wyjściu ze śluzy, po prawej stronie wybudowano duży awanport górny śluzy. Postój na śluzie i w awanporcie należy uzgodnić z operatorem. Od tego miejsca opuszczamy granicę miasta Nakło nad Notecią. Na lewym brzegu 200m za śluzą, znajduje się odejście kanału zwanego Paramelka, zamkniętego jazem. Przed nami 17 kilometrowa wstęga Kanału Bydgoskiego, przegrodzona tylko jednym mostem na 31,5 km szlaku Wisła - Odra.
Kanał Bydgoski - jest żeglowną droga wodną II klasy o szerokości od 28,0 do 30,0m, głębokości tranzytowej od 1,7 do 1,8m, po której mogą pływać statki o długości maksymalnej 57,0m, szerokości do 9,0m, zanurzeniu 1,6m, z prędkością maksymalną do 12km/h. Po koronach grobli przeprowadzono drogi holownicze, obecnie nie wykorzystywane i nie konserwowane, przez co używanie ich do pierwotnego celu jest trudne. Różnice poziomu dna na odcinki od Nakła do Ujścia kanału Górno noteckiego są minimalne i wynoszą nie więcej niż 5cm. Przekrój kanału został wyprofilowany trapezowo, ale ze względu na zmniejszoną częstotliwość zabiegów konserwacyjnych, w wyniku powolnego zamulania linii przybrzeżnej, przyjął kształt dna zbliżony do eliptycznego.
Km 31, 50/ 264,80- przepływamy pod mostem drogowym o prześwicie 4,5 m. Po przepłynięciu 200m na prawym brzegu, usytuowano stanicę wędkarską. Można się tu zatrzymać i zrobić zakupy w pobliskim sklepie we wsi Gorzeń położonej tuż przy brzegu. Uwaga przy podejściu, brak tam pomostu, brzeg jest kamienisty.
Km; 23,20/273,10 - Stanowisko szczytowe Kanału Bydgoskiego, zasilane wodą doprowadzaną Kanałem Górno notecki, ujmującym wodę z Noteci Górnej
w Dębinku. Skręcamy w prawo, w kanał Górno notecki, stanowiący pierwszy segment drogi wodnej od kanału Bydgoskiego do Warty. Droga ta ma łącznie 146,6km długości. Dzielimy ja na 4 odcinki: Kanał górno notecki: (25km), Noteć Górna skanalizowana (62,1km), Gopło (27,5km) i Kanał Ślesiński (25km). U waga przy skrecaniu w prawo trzeba uważać na mieliznę i zielsko
Km 0,37 - śluza Lisi ogon
Telefony do kolejnych stopni wodnych:
- Stopień Drawsko (śluza nr 21), tel. (0-67) 256 96 41
- Stopień Wieleń (śluza nr 20), tel. (0-67) 256 10 65
- Stopień Wrzeszczyna (śluza nr 19), tel. (0-67) 256 10 96
- Stopień Rosko (śluza nr 18), tel. (0-67) 256 37 27
- Stopień Mikołajewo (śluza nr 17), tel. (0-67) 255 18 13
- Stopień Pianówka (śluza nr 16), tel. (0-67) 255 31 96
- Stopień Lipica(śluza nr 15), tel. (0-67) 255 16 06
- Stopień Romanowo (śluza nr 14), tel. 606 77 41 43
- Stopień Walkowice (śluza nr 13), tel. 606 77 41 42
- Stopień Nowe (śluza nr 12), tel. (0-67) 284 01 32
- Stopień Krostkowo (śluza nr 11), tel. (0-67) 284 81 17
- Stopień Gromadno (śluza nr 10), tel. 606 77 41 36
- Stopień Nakło Zachód (śluza nr 9), tel. 606 77 41 27
Nr
Km
Miejscowość
Dł.(m)
Szer.(m)
Odl. między
śluzami (km)
Telefon
1.
0,43
Morzysław
56
9,6
0,43
0-63 243-35-31
2.
7,95
Pątnów
58
9,6
7,52
0-63 242-75-24
3.
24,25
Gawrony
59,8
9,6
16,3
0-63 268-51-62
4.
25,85
Koszewo
59,8
9,6
1,6
0-63 268-51-50
5.
80,94
Pakość
42
4,93
55,09
0-52 351-81-32
6.
116,08
Łabiszyn
42
4,93
35,14
0-52 589-26-87
7.
121,78
Antoniewo
42
5,01
5,7
0-52 384-61-05
8.
125,09
Frydrychowo
42
5
3,31
0-52 384-61-05
9.
130,18
Dębinek I
42
5
5,09
0-52 324-84-71
10.
130,79
Dębinek II
42
5
0,61
0-52 324-84-71
11.
144,98
Łochowo
42
5
14,19
0-52 381-93-91
12.
145,35
Lisiogon
42
5
0,37
0-52 381-93-91





ETAP IV
LISI OGON - ŚLESIN
129,3 km


-km 145, 35 stopień wodny i śluza nr8 Lisi Ogon o wymiarach 40x5m (wszystkie śluzy na kanale Górno Noteckim wybudowane zostały w latach 1882 - 1883 i mają takie same wymiary. Wyjątek stanowi śluza w Pakości o szerokości 4,70m)Godz.1740 wypływamy ze śluzy Lisi Ogon (mała elektrownia wodna o mocy 15kw), za śluzą pełno zielska i płytko, przepływamy ostatni odcinek kanały ok.1,25 km i wpływamy do Kanały Bydgoskiego (uwaga! przy wyjściu z kanału mielizna - płynąć prawą stroną).
km 144,98 stopień wodny Łochowo i śluza nr7, jaz o spadku ok.3m
km136,95 most drogowy na drodze Bydgoszcz - Szubin.-
km133,9 most stalowy - kolejowy, za mostem wpływamy w las, płyniemy w wąwozie - piękny widok.
Km 130,9 stopień wodny Dębinek 5 i Dębinek 6, pomiędzy śluzami odcinek około 300m.
km 125,09 stopień wodny Frydrychowo: śluza nr4 i jaz,
km 122,77 most betonowy na drodze Łabiszyn - Brzoza.
km 127,78 stopień wodny Antoniewo: śluza nr3, jaz i mała elektrownia wodna o mocy 40 kw.
km116,8 most drewniany na drodze do Szubina. Przed śluzą płyniemy zarośniętym kanałem, pełnym nieczystości wypływających z kanałów ściekowych, - co chwila sprawdzamy śrubę. W reszcie koniec dopływamy do rozgałęzienia w prawo - jaz (po przepłynięciu około 50m stacja CPN, na lb), my płyniemy w prawo - kanał płynie łagodnymi łukami.
km 116,05 węzeł wodny Łabiszyn śluzanr.2 i jaz. Bardzo wygodne miejsce do zaopatrzenia.Za śluzą pełno zielska.
Godz. 20.00 śluzujemy się w Łabiszynie.Nocleg w górnym awanporcie.
Kolacja i wieczór gastronomiczny w bardzo miłej atmosferze.

XIV DZIEŃ 10.09.2010 (PIĄTEK)

Godz. 7.00 wypływamy, cel - Kruszwica.
km109,6 Lubostroń, most drogowy, lokalny i posiadłość z pałacem w rozległym parku, Wpływamy w Kanał Górno Notecki
km 104,56 most żelbetowy w Pturku na drodze do Barcina, kładziemy maszt, koniec żeglowania
km 100 kładka dla pieszych a przed nią lokalny jachtklub
Godz. 8.30 wpływamy na jezioro wolickie., długość jeziora wynosi 2200 i szerokość 1200m, razem 244 ha. Największa głębokość 15,4. Noteć wpływa w pd-wsch. A wypływa z pn-zach. Po lewo w oddali widać most kolejowy nad przesmykiem do Jeziora Kierzkowskiego. Na prawo most żelbetowy w .Płyniemy pod żaglami.wpływamy na Jezioro Wolickie, przecinamy taflę jeziora, po prawej stronie widać położony na niewielkim wzgórzu ośrodek rRemurr1;.
Godz. 9.25 mijamy Barcin
km 99,14, Barcin, żelbetowy most drogowy obok dworzec PKS, 200m następny,
km 94,21 nowy most żelbetowy, pochylamy maszt, aby przepłynąć po nim i dalej płyniemy na żaglach.-
km 94,2 zaczyna się półtora kilometrowe, wąskie i zarastające Jezioro Sadłogoszcz,
km 87,8 Jeziora Mielno - skierowanego południkowo. Długość jeziora 4,66km, szerokość od 300 do 750m,powierzchnia 203 ha, głębokość do 7,2m jest to zbiornik mniej zamulony niż Sadłogoszcz i z fragmentami brzegów, u których można cumować.
km 86,2 -Łącko - przystań jachtowa bardzo dobrze zorganizowana, możliwość skorzystania z pola namiotowego, pryszniców, (odpłatność 5zł), sanitariatów, blisko sklep, pomost w bardzo dobrym stanie, możliwość dokonania drobnych napraw
km 81,92 żelbetowy most drogowy w Pakości
km 81,12 most stalowy, kolejowy
km 80,3 stalowy most kolejowo - drogowy,Godz. stopień wodny w Pakości, piętrzący wodę w Gople: śluza nr 1 i jaz ze spadkiem wody - 178 cm. Śluza czynna tylko w dni robocze od 7 do 15. wypływamy ze śluzy (uwaga płytko) rozgałęzienie szlaku w lewo Notecią do Janikowa w prawo do Jeziora Mielno.
km 78.95 betonowo-stalowy most drogowy,
km 77,25 betonowy most drogowy
km 75,50 drewniany most drogowy
Mijamy jaz Leszczyce, puszczający odnogę Noteci Starą - Noteć do Jeziora, Węgiereckiego i dalej do Pakoskiego. wpływamy do Mątew - dzielnicy Inowrocławia. Płyniemy przez przeraźliwie zdegradowany krajobraz, zdominowany przez efekt działania ciężkiego przemysłu chemicznego. To fabryka w Mątwach -rSodar1; umarłe drzewa z zeschniętymi kikutami konarów; czarna woda, przy licznych wylotach ściekowych - spieniona, choć trzeba przyznać, że poczyniono pewne postępy w dziedzinie ochrony przyrody.Mijamy dwa mosty, uwaga!!! bardzo płytko, uderzyliśmy o coś na dnie na wysokości mijanego rurociągu ok. 200m za mostem
km 61,30 wpływamy na Jezioro Szarlej - szorujemy po dnie, bardo niski stan wody za nami wypływają bąble metanu i siarkowodoru niesamowity smród, co chwila sprawdzamy czy silnik ma chłodzenie. Jezioro Szarlej do dziś się nie może odnowić po czasach, gdy z pobliskiego PGR spuszczano do niego ogromne ilości gnojówki.
Km 57,8 szlaku, przechodzimy pod fabrycznym mostem kolejki wąskotorowej o prześwicie 5,Om,wchodzimy potem na długa na kilometr następna ton, której oba wybrzeża porośnięte są bujna trzcina. Na jej prawym brzegu zbudowano ujście ścieków z cukrowni, co daje się niestety, zauważyć po intensywnym, zdecydowanie nieprzyjemnym zapachu.
Km 57,1 - na lewym brzegu toni umiejscowione zostały pomosty zakładów rybackich, w głębi lądu, za drzewami, widać wieże ciśnień oraz kominy Kruszwickich Zakładów Tłuszczowych, natomiast na prawym pomosty przystani OKKF przy ZT Kruszwica S.A.
Km 57,0 W końcu dopływamy do Kruszwicy, przed nami rozgałęzienie - po lewo ośrodek LOK w Kruszwicy (jedyna marina na tym akwenie) tel.052-351-55-74 po prawo Noteć poprzecinana mostami.


Godz. 17.15 Kruszwica, cumujemy w Popielu. Dzwonimy,szukamy noclegu,
nie ma. Załatwiam nocleg w hotelu sportowym.
Doprowadzamy wygląd do średniej europejskiej, szukam miejsca na pożegnalną kolację. Kruszwica = tragedia.Ja jem kebab z frytkami, koledzy pizzę. Oglądamy telewizję Borna i Bonda.
Godz. 22.00 spanie.

XV DZIEŃ 11.09.2010 (SOBOTA)

Godz. 7.15 odpływamy, cel - dom, mgła...Pożegnalna rozmowa z bosmanem
(nie kasuje nas).Płyniemy po omacku we mgle aż do promu.
Jezioro Gopło ma ok. 27,5 km długości i to bez żadnego mostu, jest 9 pod względem wielkości jeziorem w Polsce i największym na pojezierzu Wielkopolsko-Kujawskim, położone jest w rynnie goplańskiej (utworzonej przez lodowiec) wzdłuż nurtu Noteci. Jego powierzchnia wynosi 2154 ha, maksymalna głębokość 16,6 m (średnia 6,5m) szerokość - od 100 do 2500 m. W połowie Gopło rozdziela się na dwie równoległe zatoki otaczające olbrzymi półwysep Potrzymiech. Całe Gopło objęte jest ochroną leży, bowiem na terenie Goplańskiego Parku Krajobrazowego, obowiązuje zakaz wpływania do zatoki Pięciu Wysp oblewającej Potrzymiech od zachodu oraz do zatoki Suchej, Drewnik, Kickowskiej i Ostrowskie Kąty. mijamy prom dolno liniowy (należy pamiętać, że należy go mijać zawsze za, nigdy przed) łączący przysiółek Ostrówek ze Złotowem.
Godz. 10.20 Mielnica, robimy rundę obok nowych pomostów Jasia Wadelskiego.
Km 32 płyniemy kanałem do śluzy Koszewo. Kanał Warta- Gopło wybudowany został na odcinku południowym w latach 1937-39 a na odcinku północnym w latach 1946-49, zaczyna się od ujścia do jeziora Gopła a kończy - ujściem do Warty razem 32 km.
Km 25 wypływamy ze śluzy nr 4 Koszewo przed nami 7 km kanału, mijamy most, lokalny, żelbetowy a zaraz przed nim na lb. wpada do kanału rzeka Noteć.
km 24,24, śluza nr 3 - Gawrony. Obsługa tej sluzy jest wyjatkowo niesympatyczna - ewenement na całą Polskę. Wpływamy na Jezioro Czarne, przed nami śluza.(po drodze położyliśmy maszt gdyż nad kanałem przechodzi podwieszony na linach rurociąg rPrzyjaźńr1; oraz lokalny żelbetowy most) Przepływamy krótki odcinek kanału około 2 km
km 22 wejście do kanału Warta - Gopło, nazywane przez miejscową ludność Przewłoką - jak wykazały badania archeologiczne znajdowało się tu miejsce gdzie przeciągano łodzie zmierzające szlakiem bursztynowym na półwysep Sambia (szlak wodny wiódł z Kalisza do Gopła i dalej do Wisły). Znaleziono podczas wykopalisk dobrze zachowana łódź Wieletów oraz drewniane szczątki śluzy (prawdopodobnie najstarszej w Europie a może i na świecie).
Pomiędzy śluzą nr 2 Pątnów a śluzą Gawrony znajduje się obszar szczytowego piętrzenia wody w kanale. Obejmuje on jeziora: Czarne, Głębockie, Ślesińskie, Mikorzyńskie, Wąsoszskie, Mikorzyńskie i Pątnowskie. Jeziora są czyste o łagodnie rozwiniętej linii brzegowej.
Godz. 12.30 wyjście z kanału na jezioro ślesińskie.
Km 17,3 OsiR Ślesin.
Godz. 13.15 cumujemy i kończymy, Kiniu rozwozi nas do domów.
I choć nie raz iskrzyło i było trudno to załoga sprawdziła się w 100%.
Dzięki Kapitanie..

PODSUMOWANIE:

Przepłynęliśmy ponad 1127km
Pokonaliśmy ponad 35 śluz i jeden podnosnik
Spaliliśmy
#1 | 1109 dnia 19.05.2011 15:15
Zle szukaliście miejsca na imprezę pożegnalną w Kruszwicy,lub był zły przewodnik.Na przyszłość lepiej się rozglądać.
Opis trasy bardzo szczegółowy jako przewodnik,brak pikanterii.Kto Was tak gonił?
Pozdrawiam Włodek.
#2 | 1109 dnia 22.05.2011 18:39
Czekałem ze sprostowaniem informacji podanej o Starej Noteci.
Kiedyś rzeka ta kierowała swe wody w kierunku Jeziora pakoskiego przez jaz w Leszczycach.
Jezioro Gopło było regulowane dwoma jazami:Leszczyce i Pakość.Podczas wysokiej wody na j Gople zmniejszano zagrożenie Pakości przez większy przepływ wody na jazie w Leszczycah.Zanim woda opłynęła jezioro Pakoskie upłynął jakiś czas przez co zmniejszała się fala powodziowa w Pakości.
Po podniesieniu poziomu wody poprzez tamę na jeziorze Pakoskim i stworzenie z niego zbiornika retencyjnego popsuto ten układ regulacyjny.Niszcząc zarazem piękno tego jeziora,oraz drogę bronisławską {żeglugową}.
Stara Noteć stała się depresją dla j Gopła i j Pakoskiego.Lustro wody tej rzeki jest poniżej tych jezior.
Jezioro Pakoskie miało służyć zasilaniu w wodę szlaków żeglownych naszych rzek.Po pewnym czasie jednak wyszło na jaw dla kogo było to najważniejsze.
Zasypano jaz,odwrócono kierunek nurtu na Starej Noteci,zasypano rzekę na wysokości wsi Sielec.I wydało się kto Na tym najwięcej ma zysku.ZAKŁADY CHEMICZNE W NĄTWACH.
Ścieki idą do kanału,a czystą wodę czerpią z jeziora Pakoskiego przez Starą Noteć,która płynie w odwrotną stronę.
Każde przelane wody na Leszczycach powoduje powódź na Starej Noteci,która trwa bardzo długo.Ostatnia powidz trwa jeszcze.rzeka jeszcze nie powróciła do koryta.Woda powróci dopiero gdy Zakłady chemiczne ją zużyją do produkcji.Trwa to nieraz do końca lipca.
Pozdrawiam Włodek.
#3 | mrowinski dnia 13.03.2015 14:35
Czy składka 1500 złoty+ 100 EUR0 TO OD OSOBY ?
Pytam bo się wybieram w taką samą trasę ........
Uczciwie ile trzeba mieć żeby było idealnie ?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [3 głosy]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
  PRchecker.info Free counters!