Czy warto było?Drukuj

Takie pytanie zawsze wywołuje w nas dziwne stany emocjonalne bez względu na to czego ono dotyczy... W tym konkretnym kontekście nabiera ono znaczenia szczególnego: oto rzesza ludzi przez wiele dziesiątek lat dążyła do wyraźnie sprecyzowanego celu, poświęciła na to całą swoją wiedzę i zdolności bez względu na to jakim elementem dzieła się zajmowała.

Popatrzmy więc z perspektywy wielu pokoleń na to, co widać na zdjęciach. Fotografie wrocławskiej Odry wykonane na potrzeby wojska w 1947 r. wykorzystałem i cyfrowo "uszlachetniłem" z publikacji "Wrocław 1947 fotografie lotnicze".

Obraz Odry wraz ze zniszczoną infrastrukturą i zatopioną flotą wart jest szerszej publikacji aby odpowiedzieć sobie na pytanie: Czy warto było?

Janusz Fąfara


#1 | mietwoj dnia 07.04.2011 20:56
Mimo wojennych zniszczeń, po ilości obiektów i pozostałej infrastruktury widać, że kiedyś "się pływało". A dzisiaj? Pustynia, k.... m.. !!
#2 | Janusz Fafara dnia 08.04.2011 21:56
Ponieważ topografia powojennego Wrocławia jest nieraz trudna do rozszyfrowania a ruiny Wrocławia widziane z góry to dodatkowa trudności aby przybliżyć lokalizację obiektów hydrotechnicznych przedstawiam poniżej względnie dokładny opis do pokazu slajdów.

1. Od góry kompleks budynków politechniki wrocławskiej, poniżej górny i dolny awanport śluzy Szczytniki , z prawej stały jaz Szczytnicki i fragment starej Odry.
2. Fragment Odry na odcinku Szytniki , jaz Opatowicki czyli najbardziej uczęszczana trasa statków pasażerskich do Etablisment Wilhelmshafen.
3. Odra z rozgałęzieniem poprzez jaz Szcytnicki na Starą Odrę, śluza Szczytniki , poniżej ujście rzeki Oławy wraz z portem węglowym i w głębi most Grunwaldzki - dawny Kaiserbrücke 1910 - 1918 i 1933 - 1945, i Freiheitsbrücke 1918 - 1933.
4. Prawy górny róg - fragment rozgałęzienia Odry na Odrę Południową z mostem Mieszczańskim dawny Wilhelmsbrücke, w centralnej części odgałęzienie Odry na Odrę Północną, most Sikorskiego, dawny Königsbrücke, po wojnie zwany mostem Lignickim, poniżej mostu z na lewym brzegu zabudowania dawnego portu Miejskiego zwanym Am Packhof.
5. Śródmiejski Węzeł Wodny czyli Odra Południowa i Północna od prawej most Uniwesytecki dawny Universitäts Brücke , dalej most Pomorski dawny Werderbrücke, kompleks elektrowni Południowej i Północnej a pomiędzy mostami śluza Mieszczańska, centralnie z lewej most Sikorskiego.
6. Basen stoczni Caesar Wollheim powstałej w latach 1897-1899. . Stocznia jako pierwsza na Odrze zapoczątkowała kompleksową budowę statków w jednym zakładzie. Stocznia posiadała dwie pochylnie, co pozwalało jednocześnie remontować od 10-12 statków. 10 lipca 1901 r. został zarejestrowany oddział firmy Caesar Wollheim Werft und Reederei. W 1930 r. z firmy została wyłaczona stocznia jako "Werft und Maschinenfabrik vormals Caesar Wollheim KG", Breslau. Pod koniec marca 1933 r. stocznia zawiesiła działalność. końcu lat 30-ycg na Kozanowie podjęto produkcję na potrzeby armii, budowano barki desantowe i wyposażenie wojsk inżynieryjnych. W 1945 roku stocznia padła łupem armii radzieckiej - zdemontowano i wywieziono do Rosji wszystko, co przedstawiało jakąś wartość .
7. Zakole Odry powyżej wejścia do basenu Werft und Maschinenfabrik vormals Caesar Wollheim KG.
8. Centralnie basen zimowiska Osobowice I, na dole wejście i basen portu Popowice i nabrzeża załadunkowe ( wywroty kolejowe) .
9. Centralnie most kolejowy tzw. Poznański, na prawo w górę odgałęzienie w kierunku kanału nawigacyjnego i kanału Miejskiego, w prawym dolnym rogu Odra w kierunku Portu Miejskiego.
10. Zimowisko Osobowice I i port Popowice.
11. Centralnie most Trzebnicki dawniej Rosenthaler Brücke, od góry górny kanał śluzy Różanka, poniżej jaz Różanka, poniżej Kanał Miejski.
12. Kanał Miejski, od lewej przeładownia zakładów zbożowych, dalej w prawo przeładownia ,, Rychtalska"
13. Most Warszawski dawny Hundsfelder Brücke i śluza Zacisze.
14. Port Popowice a z lewej stadion sportowy.
15. Centralnie początek Kanału Nawigacyjnego, od góry fragment warsztatów szkutniczych, u dołu ujście kanału powodziowego.
16. Port Popowice z ogromną bocznica kolejową i wywrotami wagonowymi na Odrze.
17. Wrocławski Port Miejski część południowa.
18. Wrocławski Port Miejski część północna.
19. Od góry Kanał Nawigacyjny i śluza Różanka, poniżej ujście kanału powodziowego i początek Kanału Miejskiego, poniżej basen Portu Miejskiego, poniżęj Odra i basen małej stoczni remontowej dziś stanica harcerska.
20. Połączenie Odry Południowej i Odry Północnej o dwie pochylnie stoczniowe dziś Malbo i Konstalu w likwidacji.
21. Fragment Portu Miejskiego, Odra i stocznia remontowa - dziś stanica harcerska.
22. Połączenie Odry Południowej i Północnej.
23. Od góry Kanał Nawigacyjny i śluza Różanka, poniżej ujście kanału powodziowego i poczatek Kanału Miejskiego, poniżej basen Portu Miejskiego, poniżej Odra i basen małej stoczni remontowej dziś stanica harcerska.
24. Port Miejski i połączona Odra.
25. Kanał Miejski, most Trzebnicki dawniej Rosenthaler Brücke i nabrzeże wchodzące w skład Portu Miejskiego ( dziś centrum handlowe Leclerc)
26. Od góry Kanał Nawigacyjny i Kanał Powodziowy, poniżej Kanał Miejski i kolejowy most ,, Warszawski" oraz drogowy most Warszawski, w lewym górnym rogu nabrzeże ,,Rychtalska"
27. Od góry - fragment basenu stoczni Zacisze, poniżej Kanał Nawigacyjny i śluza Zacisze, poniżej Kanał Powodziowy i most Jagielloński dawniej Nakonzbrücke.
28. Basen stoczni Zacisze i górny awanport śluzy Zacisze.
29. Most Sikorskiego i dawny port Am Packhof.
30. Most Sikorskiego i dawny port Am Packhof.
31. Śródmiejski Węzeł Wodny.
Od góry - dawny most Lessinga, w prawo most Grunwaldzki, ujście Oławy i wejście do portu węglowe
#3 | kaczor_g dnia 09.04.2011 10:33
dla ciekawostki podam, że jeden z wraków widoczny na stoczni (na przeciw Portu Miejskiego) do dziś zalega, a jego nadbudówka i rumpel skutecznie "zabierają" 1/5 akwenu.

Widząc ogrom jednostek zadałem sobie trud policzenia ich . Na odcinku Rędzin - Most Sikorskiego, Śluza Miejska, Różanka znajduje się ponad 100 pływających i niepływających statków. To jest 1947, ale spotkałem się, z opisem tych zdjęć, że to zima 45/46

Na uwagę zasługuje również stocznia Wolheima - rosyjska baza z prawdopodobnie trofiejnymi zdobyczami.
#4 | Marek Zawadka dnia 09.04.2011 10:45
1947. To według ludzi, którzy tymi zdjęciami dysponują a historykami są znakomitymi. A stocznia na Kozanowie była sowiecka do 1992? r. Na całej Odrze - bez Szczecina ODGW naliczyło pnad 1000 zatopionych statków i to był stan z 1946 r. Wraki te, oraz zawalone mosty były jedną z przyczyn dużych strat powodziowych w marcu 1947 r. A co do wraków to basen stoczni w Glogowie przy niskich stanach wody pokazuje nam 5 jednostek zatopionych - same wręgoi z poszyciem bocznym. Dziwne, bo to był kadłuby stalowe a stocznia remontowała dużo kadłubów drewnianych.
#5 | kaczor_g dnia 09.04.2011 22:14
wiem, że datowanie tych zdjęć jest na 1947
ale Odra wygląda jakby miała położone jazy - brak piętrzeń
widać to m.in . w basenie stoczni na przeciw miejskiego, miejsca które znam jak własną kieszeń.
Jeśliby tak było to musiałoby to być przed latem 1946.
choć może się mylę
ale spotkałem się również z datowaniem tych zdjęć na 1945
#6 | Janusz Fafara dnia 09.04.2011 22:31
Fotografie prezentowane były wykonane na potrzeby wojska w 1947 r. Były one równiez prezentowane na wystawie na wrocławskim Rynku w czerwcu 2009 r. zorganizowanej przez Oddział Instytutu Pamięci Narodowej we Wrocławiu i wydawnictwo Via Nova.
#7 | kaczor_g dnia 10.04.2011 10:14
a ma Pan do nich dostęp w wersji oryginalnej , bądź zbliżonej do oryginalnej. Ja dla swoich celów zdołałem wyłącznie sfotografować komórką wyłącznie to co stało na rynku.
Zdjęcia były doskonałej jakości
#8 | Apis dnia 10.04.2011 13:13
Ja je zmniejszyłem dla potrzeb prezentacji, ale są one troszkę większe (ca. dwukrotnie) w wersji jaką przysłał mi Janusz.
#9 | Marek Zawadka dnia 10.04.2011 17:38
A dlaczego jazy nie mogły być położone w 1947 r? To jeden z najciekawszych roczników dla powojennej żeglugi odrzańskiej. Powódź zimowa na Odrze. Rozbijanie lodu przez ostrzał moździerzami i naloty bombowe. Później - lipiec, sierpień susza i niskie stany. Nie rozumiem więc, dlaczego jazy nie mogły być położone przy tak ekstremalnych wahaniach wody. W międzyczasie też były dość ekstremalne sytuacje pogodowo - hydrologiczne
Ten rok przyniósł także
rozczarowanie wynikami przewozowymi. Miało to niebagatelny wpływ na dalsze postrzeganie tego transportu. Ponadto w tym okresie 60% ruchu żeglugowego a 100% w Gliwicach przeładunków należało do barek po czerwoną banderą. To od przewoźników sowieckich zależały decyzje polskiej administracji na Odrze...

A co do pytania czy mam - odpowiem niebawem na PW.
#10 | Janusz Fafara dnia 10.04.2011 21:52
Bywało i tak - rok 1947.

www.zegluga.wroclaw.pl/images/1947 rok.jpg
#11 | lelo1951 dnia 16.04.2011 17:20
...synek(czyli ja) się urodził tu nad Odrą...jak śpiewano w latach 50tych, 60 lat temu, wychowywał się nad jej brzegiem (mieszkałem 250m od brzegu rzeki w Opolu) i jak patrzę na zaniedbania odnośnie tylko konserwacji nurtu i budowli to mi się w kieszeni nóż otwiera i niestety przychodzi na myśl zdanie byłego premiera UK który mówił że oddanie Polsce śląska to jak by małpie dać zegarek, zepsuje, wyć się chce
#12 | zygasz69 dnia 16.04.2011 21:09
"...Pozwólmy Polakom rządzić...
sami się wykończą..." Otto Von Bismarck
Przeraźliwie smutne i prorocze.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!