Holenderski statek szkolny "Prinses Maxima/Prinses Amalia"Drukuj

Komentarz Janusza Fąfary do newsa "Konferencja EDINNA w Polsce" dotyczący zbudowania kolejnego nowoczesnego statku szkolnego w Belgii nasunął mi pomysł napisania o innym statku szkolnym - holenderskim "Schul-Koppelverband Prinses Maxima/Prinses Amalia", który miałem przyjemność zwiedzać w 2008 roku będąc na konferencji w Strasburgu. Rozmawiałem z jego kapitanem oraz dyrektorem szkoły, która administruje tym zestawem pchanym panem Arjen Mintjes. Odbyliśmy krótki rejs po Renie na pokładzie "Prinses Maxima", a wieczorem odbył się tam uroczysty bankiet.

Myślę, że powinniśmy wiedzieć jak Europa podchodzi do tematu nowoczesnego szkolenia. Trzeba po prostu chcieć i umieć to robić profesjonalnie, a pomoc w tych przedsięwzięciach powinna płynąć od stosownego ministerstwa.

Jak wszyscy wiemy w Polsce jest "burdel" i rzekami rządzi jedno ministerstwo, żeglugą zaś inne i jeżeli tak dalej będzie to możemy zapomnieć o polskim transporcie śródlądowym. O programach zawodowego nauczania nie wspomnę bo chyba dopiero EDINNA zmusi do prawidłowego nauczania w polskich szkołach żeglugi śródlądowej.

Moim zdaniem najlepiej gdyby w Polsce w ogóle nie było ministerstw i całej władzy bo i tak wszystko co robią nadaje się do rozbicia o przysłowiowy kant. No możliwe, że mnie poniosło, ale swoje wiem przynajmniej w temacie śródlądowego transportu wodnego.

Czy "Wł.Łokietek", "Sucharski" i "Westerplatte II" (ten statek poza organizacją wesel i innych rodzinnych orgii administracji XIV LO nie pełni juz nawet funkcji statku) mogą spełniać wymogi nowoczesnego szkolenia? Myślę, że odpowiecie sobie sami zapoznając się z moim poniższym materiałem.

W dniu 17 Lutego 2006 r. został oddany do eksploatacji szkolny zestaw pchany "Prinses Maxima" i "Prinses Amalia". Jest on używany do szkoleń przyszłych marynarzy śródlądowych. Jest to jeden z najbardziej nowoczesnych statków szkoleniowych w Europie. Koszty budowy wyniosły 3.600.000 euro, co zostało częściowo sfinansowane przez holenderskich armatorów.

Schul-Koppelverband "Prinses Maxima/Prinses Amalia", dane zestawu pchanego:

"Prinses Maxima":
długość 50 m,
szerokość 8,0 m,
zanurzenie 1,5 m.

W sterówce z podwójną regulacją wysokości urządzenia nawigacyjne dla nauczycieli i uczniów.

"Prinses Amalia", jako zbiornikowiec:
długość 30,0 m,
szerokość 8,0 m,
zanurzenie 1,5 m,
nośność 388 ton.

Zbiorniki barki wyposażone we wszystkie niezbędne urządzenia do załadunku i rozładunku statku. Maszt bunkrowy może być wykorzystywany jako dźwig samochodowy. Kadłuby zostały zbudowane w stoczni Turnu Severin w Rumunii i sprowodzony przez Dunaj, Kanał Ren-Men-Dunaj i Ren do Holandii. W Krimpen/Lek oba statki zostały wyposażone we wszystkie niezbędne urządzenia przez Smits BV.

Statek motorowy "Prinses Maxima" oferuje zakwaterowanie dla 25 uczniów i 4 członków załogi. Posiada własną kuchnię, jadalnię i salon. Obie barki mają salę wykładową.

Ten nowoczesny zestaw pchany szkoli adeptów sztuki żeglugowej z Maritieme Academie Harlingen oraz Maritiem College Velsen zapoznając ich ze wszystkimi nowoczesnymi przyrządami nawigacyjnymi i mechanicznymi żeglugi śródlądowej. Uczą się jak należy prowadzić i ładować zbiornikowiec używając w tym celu zabarwionej wody. Jest to podstawowa wiedza jaką powinni posiadać dobrze wyszkoleni marynarze żeglugi śródlądowej. Właścicielem tego szkolnego zestawu pchanego jest Maritieme Academie Amsterdam.

Wyposażenie techniczne:

- dwa silniki główne Caterpillar 3406 C każdy po 300 kW do 2 cztery ostrza śrub, 1200 mm
- dwa generatory prądotwórcze Cummins 6BT5.9 każdy po 107,5 kVA
- jeden generator prądotwórczy Cummins 4BT3.9 G4 - 66 kVA
- jeden pomocniczy generator Hatz 2L41C - 15 kVA,
- dwa stery strumieniowe Cummins M 11G2, każdy po 283 kW
- hydrauliczny system sterowania z 4-ma płatami strowymi
- dwa radyry rzeczne JMA 609, kompas GPS, podwójny autopilot.

Wszystkie urządzenia w sterówce są zdublowane tak, żeby instruktor mógł monitorować ucznia. Oprócz tego na statku znajduje się system ostrzegania pożarowego, interkom, system telefonów wewnętrznych, centralna antena satelitarna a wszystkie pomieszczenia są klimatyzowane. Załoga statku to dwóch doświadczonych kapitanów i kucharz. W czasie kiedy byłem na pokładzie praktykantami byli 14-15 letni chłopcy ponieważ holenderska szkoła w ramach promocji organizuje rejsy kandydackie dla przyszłych jungów rzecznych.

Kiedy w 1975 r. zwodowany został w Stoczni Remontowej na Długiej we Wrocławiu zestaw pchany "Westerplatte II" był on najnowocześniejszym statkiem szkolnym w Europie. W 1978 r. wpłynęło do Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu zaproszenie z Francji do wzięcia udziału w zlocie europejskich statków szkolnych w Strasburgu. Dla polskich władz administracyjno-partyjnych była to możliwość wielkiej promocji polskiej żeglugi śródlądowej, która podobnie jak Odra spełniały wtedy prawie wszystkie europejskie warunki.

Nie uwierzycie, ale dostaliśmy (byłem wówczas sternikiem i "oficerem rozrywkowym" na tym szkolnym zestawie) pozwolenie i pieniądze ze Zjednoczenia Żeglugi Śródlądowej na odbycie rejsu do Strasburga. Jednak jak to w każdej bajce bywa "złe moce", czyli władze byłego NRD nie wyraziły zgody na przejście przez ich terytorium naszego statku wprowadzając w kwietniu 1979 r. zakaz poruszania się statków powyżej 67 m dł. na kanale Odra-Havela i Odra-Sprewa. Była to polityczna decyzja zamykająca możliwość transportu wodnego ze Szczecina do Berlina Zachodniego. Mimo interwencji polskich władz komunistyczne Niemcy nie zrobiły dla nas wyjątku. Nasze marzenia o wielkiej europejskiej przygodzie nigdy więcej nie spełniły się.



Moim skromnym zdaniem sprawą "Westerplatte II" powinien zająć się prokurator, tylko że w Polsce za takie rzeczy jak zniszczenie szkoły i statku wybudowanego za społeczne pieniądze dostaje się raczej nagrody i wyróżnienia. Jak to śpiewał kiedyś Czesław Niemen:

- Dziwny jest ten świat (kraj),
gdzie jeszcze wciąż
mieści się wiele zła.....


kpt.ż.ś. Józef Węgrzyn
#1 | Tadeusz 44 dnia 04.01.2011 09:29
Józeczku...
piękny!!!... wszechbarwny artykuł ,dla mnie egzotyczny nieomal, nie znam tych klimatów przedstawionych przez Ciebie... gdyż... najdalej na zachdzie... byłem w Irkucku (Bajkał)...
Pisz dalej... pisz ciągle... pozdrawiam serdecznie... hej!!!...
do zobaczenia w maju przy "Odrzańskim Ruczaju"...
#2 | 5 dnia 06.01.2011 07:24
Tadeusz!
Dziękuję za miły komentarz.
Staram się pokazywać na naszym portalu to co robi Europa, to co jest ładne i funkcjonalne w żegludze śródlądowej w porównaniu do tego co dzieje się na polskich drogach wodnych.

Wczoraj Sejm RP odrzucił wniosek o odwołanie ministra infrastruktury pana Cezarego Grabarczyka
http://www.tvs.pl/informacje/32297,se...staje.html
Przecież minister infrastruktury odpowiedzialny jest również za żeglugę śródlądową, ale wniosek Sojusz Lewicy Demokratycznej zarzucał Cezaremu Grabarczykowi tylko

Cytaj

niekompetencję w związku z bałaganem na kolei, problemami z budową dróg i złą sytuacją w Poczcie Polskiej.
nie pisząc nic o transporcie wodnym bo.... sami nie mają o nim pojęcia.

Moim zdaniem w polityce polskiej nie ma miejsca na żeglugę.
Odeszli tak wielcy wizjonerzy jakim był min.Jerzy Szopa i pozostała tylko wielka "czarna dziura".
Musimy więc pokazywać jak to jest na Zachodzie ( i na Wschodzie też ) tak jak w czasach rozwiniętego socjalizmu Stanisław Bareja pokazywał baleron i szynkę w swoich filmach, żeby nie zapomniano, że coś takiego jak transport wodny śródlądowy istnieje i ma się dość dobrze.
#3 | Riverider dnia 29.01.2011 22:30
Nie psuje się/ czyt. nie sprawia kłopotu/ tylko to czego nie ma. Po co trapić szlachetne umysły władców starożytnościami w rodzaju żegluga. Zlikwidować.Następna w kolejce, też przecież wredna starucha - kolej. Drogi zlikwidują się same rozjeżdżone przez połączone moce wschodu i zachodu a nam, obywatelom kraju nad Wisłą, pozostaną woły.
#4 | mefiu dnia 02.02.2011 10:33
ja na Westerplatte pływałem jak miałem 1,5 roku (1981) he he

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [1 głos]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
  PRchecker.info Free counters!