Locja Drogi Wodnej Friedrischfeld - TernuzenDrukuj

Moją reakcją na dyletanctwo niektórych kolegów kapitanów, a przede wszystkim na "biurwy żeglugowe" czyli "biurowych nawigatorów" jest właśnie ten artykuł.

Na każdym statku obowiązkowo należy mieć aktualne mapy tej drogi wodnej, tj. RHEIN - RADAR - ATLAS (można go kupić min. na stacji bunkrowej Arnemann w Lohnde na km.149 MLK lub na śluzie Friedrischfeld w cenie około 50; Euro) oraz holenderskie zalewy: Hollandsch Diep, Volkerak, Oosterschelde, Westerschelde ( po około 40; Euro za mapę) lub elektroniczną navigację, np. TRESCO ( około 1 tys.Euro, a w pełnym oprogramowaniu do kilku tys.Euro ).

Chciałem teraz w miarę dokładnie opisać tą drogę wodną ponieważ dość często kapitanowie z Patentem B polskich ( również pod obcymi banderami ) statków wysyłani są tutaj po raz pierwszy z informacją,
cytuję:
"... Ren jest szeroki i głęboki i prosty do nawigacji dla każdego...." i wszystko jasne?

Tak powiedziano (w dużym polskim przedsiębiorstwie żeglugowym) jednemu z naszych kolegów, który pierwszy raz wysłany został do Holandii i Belgii.

Wysłałbym tego "informanta" (biurwę), żeby sam poprowadził statek o tej porze roku po Renie.
Na odcinku tym obowiązuje posiadanie Patentu Reńskiego najlepiej do Otwartego Morza, ale minimum do Lobith i odbywa się ruch prawostronny. Po wyjściu ze śluzy Friedrischfeld należy zameldować się na Kanale 22 UKW do Revierzentrale Duisburg (na tankowcach bezwzględny obowiązek) oraz na Kanale 10 UKW (statek-statek) i poinformować o planowanym wyjściu na Ren.

Jeżeli kapitanowi statku brak Patentu na odcinku z Friedrischfeld do Lobith musi być wezwany Pilot. Nie będę opisywał Renu od km 813 do 862 z wyżej podanych powodów.

Na holenderskim odcinku Renu (południowy Waal i północny Nederrijn, który zwany jest przez nas w skrócie Lek'iem) można prowadzić statek z Patentem B.

Na km.866 powyżej stoczni Millingen (jadąc w dół) jest obowiązek zameldowania się na Kanale 64 UKW do POST MILLINGEN. Jest to pierwsza z Central (coś w rodzaju polskiego Kapitanatu) sytemu naziemnej kontroli radarowej. Podajemy tutaj wszystkie dane o jakie pyta operator nawigacyjny, np.: nazwa i bandera statku, europejski nr rejestracyjny, wym. statku, tonaż, ładunek, port docelowy i stan załogi. Można meldować się po holendersku, angielsku lub niemiecku.

Na km.867,5 Ren tworzy Deltę i my kierujemy się w lewo (południowa odnoga) na Waal. Na km.879 przechodzimy na Kanał 4 UKW i powyżej mostów meldujemy się do SEKTOR NIJMEGEN pozostając cały czas na tym kanale (również statek-statek) oraz na kanale POSTU 64 UKW.

Na km.892 przechodzimy z powrotem na Kanał 10 UKW (statek-statek). Na km.912 (przy fabryce kamienia) meldujemy się na Kanale 69 UKW do SEKTOR TIEL podając dalszy kierunek jazdy.

Na km. 959 maldujemy się na Kanale 71 UKW do POST WERKENDAM podając dalszy kierunek jazdy i skręcamy w lewo na rozjeździe na NIEUWE MERWERDE.

Cały czas mamy kilometraerz Renu obojętnie, w którą "odnogę" pojedziemy dalej (co ułatwia znacznie nawigację).

Po minięciu mostu kolejowo-drogowego w Moerdijk na km.982 należy zwrócić szczególną uwagę na wyjazd z naszej bocznej drogi wodnej na główne połączenie Rotterdam-Volkerak z prawej burty zwany Dordsche Kil. My wchodzimy (płyniemy prosto) w Hollandsch Diep.

Na tym skrzyżowaniu jest duży ruch i często dochodzi do nieporozumień. Na wysokości portu Willemstad (po lewej burcie, dobrze widoczny port jachtowy) meldujemy się na Kanale 64 UKW do CENTRALE VOLKERAK.

Tutaj ponownie podajemy wszystkie swoje dane. Operator podaje nam polecenie przejścia na kanał śluzowy 7 UKW, który jest jednocześnie kanałem roboczym statek-statek.

Za śluzą obowiązuje Kanał 25 UKW (dla jadących w górę) i w razie zrobienia postoju nocnego następnego dnia należy zwracać uwagę na meldunki wejściowe z rozlewiska Volkerak do śluzy (tak było w moim wypadku i zwrócono mi na to uwagę kiedy zameldowałem się na Kanale 10 UKW).

Płyniemy cały czas w dół i boje czerwone pozostawiamy po prawej burcie.

Zalewy Volkerak podobnie jak Hollandsch Diep są doskonale oznakowane i można prowadzić na nich navigację nocną bez konieczności posiadania radaru (oczywiście tylko w czasie dobrej bezmgielnej pogody).

Na Volkeraku rozwidlają się dwa szlaki żeglugowe w lewo na kanał do Antwerpii i prosto na Oosterscheldę do Westerscheldy i dalej Terneuzen,Vlissingen lub Antwerpen.

Śluza Krammer pracuje na Kanale 22 UKW. Tutaj są już przypływy i odpływy tak więc jej spadek zależy od sytuacji. Po wyjściu ze śluzy roboczym Kanałem jest 68 UKW.

Oosterschelde jest również doskonale oznakowana i ze śluzy płyniemy w dół zostawiając czerwone boje po prawej burcie. Jednak przy boi rozjazdowej (zwrotej, gdzie zmieniamy kierunek jazdy o 90 stopni) zmienia się też kierunek naszej jazdy i po prawej burcie zostawiamy boje zielone.
Takie oznakowanie będziemy już mieli do samego wejścia na kanał Hanswert gdzie musimy się zameldować do POST WEMELDINGE na Kanale 69 UKW.

Tutaj otrzymujemy informację czy wyjazd z kanału jest wolny, czy też musimy zaczekać jeżeli wychodzi z niego jakaś większa jednostka, np. zestaw pchany Herkules.

Po kilku kilometrach dopływamy do śluzy HANSWERT i meldujemy się na Kanale 22 UKW.
Po wyjściu ze śluzy musimy zameldować się do CENTRALE HANSWERT na Kanale 65 UKW.Tutaj otrzymamy informację o sytuacji na Westerschelde.
Musimy brać pod uwagę przypływ lub odpływ bo są one dość silne i trzeba to wkalkulować w manewr wyjazdu.

WESTERSCHELDE - jest morską drogą wodną i obowiązuje na niej posiadanie Patentu A lub Patentu Reńskiego do Otwartego Morza, który jest najwyższej klasy Patentem i ma pod sobą Patent A.

Płynąc z Hanswert w kierunku Terneuzen płyniemy w kierunku Morza Północnego i zostawiamy czerwone boje po swojej prawej burcie.
Przy boi nr. 32 (czerwone są parzyste) zgłaszamy się do CENTRALE TERNEUZEN na Kanale 3 UKW.
Podajemy tutaj ponownie swoje dane i Kapitan służby radarowej podaje nam, do której śluzy powinniśmy się skierować.

Najczęściej jest to Ostschleuse (dla statków śródlądowych), czyli wschodnia pracująca na Kanale 18 UKW.

Są jeszcze Mittelschleuse, czyli środkowa pracująca na Kanale 6 UKW oraz duża morska Westschleuse również Kanał 6 UKW.

Należy również brać pod uwagę siłę przypływu lub odpływu i wiatr (będąc pusto) przy wejściu do kanału śluzowego.

Po wyjeździe ze śluzy na Kanał Terneuzen-Gent roboczym (statek-statek) jest Kanał 11 UKW.

Opracował kpt.ż.ś. Józef Węgrzyn


PS.
dziękuję absolwentowi wrocławskiego TŻŚ
kapitanowi reńskiemu Rafałowi "Sowie" Sowińskiemu z TMS "Elbetal" za wypożyczenie aktualnych map oraz skróconej locji holenderskich dróg wodnych.


#1 | przylodz dnia 02.12.2009 14:13
Znakomicie!
Więcej takich konkretów. Dzięki Skipper!
#2 | egonzeglarz dnia 02.12.2009 18:33
Super Józku,więcej takich materiałów a na pewno wielu kolegom znacznie ułatwi to jazdę w tamte rejony po raz pierwszy.
#3 | kajda dnia 05.12.2009 01:40
Józiu pozdrawiam
Może warto byłoby pokusić się o opracowanie przewodnika po
niemieckich, a może europejskich wodach śródlądowych.
#4 | 5 dnia 05.12.2009 09:13
A'hoy Janusz!
Dobry pomysł z tym przewodnikiem coś w rodzaju poradnika dla tych co pierwszy raz jadą (płyną) w te rejony.
Tylko kto to zrobi ? Ja pisałem już o drodze wodnej Bremen-Hamburg przez Ems i Wezerę.Nawet kilku kolegów skorzystało z tego:
http://www.zeglug...icle_id=86
Nie zman wszystkich dróg wodnych na tyle, żeby tak z głowy o tym napisać.
Moi koledzy kapitanowie reńscy nawet tutaj nie zaglądają zajęci zarabianiem na "chleb z masłem".Wielu nie potrafi po prostu posługiwać się komputerem wychodząc ze starej zasady, że:
-"...nie ważne jak się pisze rzelazo, ale ważne jak się go produkuje..."
Wiem,że taki poradnik jest potrzebny bo coraz więcej turystów wybiera się w te rejony.
O barkarzach nie wspomnę bo przecież posiadacz Patentu powinien znać dogi wodne po których pływa, a przynajmniej wcześniej zapoznać się z ich locją.
Dochodziło już do tak paradoksalnych sytuacji, że na Wezerę wysłano polski zestaw pchany, którego kpt. nigdy na tej rzece nie był i nie miał prawa zestawem (powyżej 100 m) bez dziobowego steru strumieniowego poruszać się po tej drodze wodnej.
Zatrzymywano ruch między śluzami,żeby bezpiecznie przepuścić tego BIZONA z dwoma pudłami.
W Bremen przyszła na burtę WSP (policja wodna) i stukali się w głowę widząc jednorazowe pozwolenie wydane przez WSA Ost na przeprowadzenie tego zestawu po Wezerze.
A kapitan widział tą rzekę pierwszy raz na oczy (oczywiście polscy kapitanowie to nawet po rosie pojadą) i dzwonił do mnie, a ja przez telefon mówiłem mu jak wygąda Wezera od zakola do zakola (znam tą rzekę bo pływałem po niej przez 5 lat w relacjach: Nordenham-Hannover i Bremen-Hamburg).
Pozdrawiam.
#5 | Teos dnia 27.10.2012 12:29
Trochę czasu minęło, właśnie jadę po raz kolejny do Terneuzen. Bardzo żałuję że Skipper (autor artykułu) nie jest już członkiem naszej załogi bo mam kilka uwag.
1.

Cytaj

Takie oznakowanie będziemy już mieli do samego wejścia na kanał Hanswert gdzie musimy się zameldować do POST WEMELDINGE na Kanale 69 UKW.
Być może to literówka lub uległo zmianie ale obecnie melduje się na kanale 68
2. Wracając z Terneuzen w kierunku Renu przed śluzą VOLKERAK meldujemy się wcześniej do Post ZUID k.25
3. Uważam że w tego typu artykułach nie należy zamieszczać zdjęć w postaci animacji Flash ponieważ nie da się tego ani wydrukować, ani powiększyć ani też zachować w postaci pdf. Nie można tego również przerzucić na urządzenia mobilne przy pomocy aplikacji typu Evernote ;-(

Bardzo dziękuję Skipperowi za ten artykuł, nie wiem jak innym ale mnie się bardzo przydał.
#6 | wodolaz dnia 28.10.2012 22:05
Bardzo dobra robota,wiecej takich artykłów dzięki. Mam przy okazji pytanie o tzw. drugi rejon pływania w Holandii. Krąży według mnie dziwna opinia, że w Holandii i Belgii nie obowiązuje.
#7 | Teos dnia 31.01.2013 22:19
Właśnie znalazłem ciekawy dokument na temat języka obowiązującego na akwenie ujścia Skaldy. Warto poczytać:
http://www.vts-scheldt.net/download.a...51e8d47f6a Żeby nie było wątpliwości Holendrzy upublicznili tą informację również w naszym języku ;-)

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 0% [0 głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 100% [1 głos]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
  PRchecker.info Free counters!