HausbootDrukuj

Mieszkam ok. 400 metrów od Kanału Górnonoteckiego w miejscowości Murowaniec (10 km od Bydgoszczy). W ubiegłym roku, w drodze do Odessy, przepływał tędy swoim WELETEM Henryk Wolski. Stanął tu "na popas". Zrobiło mi się ich żal - od Kruszwicy do Bydgoszczy na całej trasie padał deszcz. Czy nie można by tak na śródlądowych drogach wodnych pływać w luksusowych warunkach bez względu na pogodę?

Przypomniał mi się projekt motorówki mieszkalnej MM-101 narysowany przez Jerzego Maćkowiaka. I tak od pomysłu do czynu. Po zakupie dokumentacji, a była ona sporządzona jako jednostka stalowa, szukałem wykonawcy kadłuba (ja pracuję głównie w drewnie i w laminatach). Stocznia rzeczna w Bydgoszczy mogłaby to zespawać w granicach 100-120 tys zł. To niestety okazało się za dużo... Postanowiłem więc dostosować tę konstrukcję do wersji laminatowej. Dodałem stewę dziobową i kil na całej długości kadłuba oraz zaokrągliłem połączenia płaszczyzn.

Po ustaleniu z konstruktorem diagramu laminowania zbudowałem jednokrotną formę negatywową kadłuba.

Po wylaminowaniu i rozebraniu formy ukazał się całkiem okazały kadłub prawdziwego statku - barki mieszkalnej. Prace nad pokładem i nadbudówkami są planowane na czerwiec i lipiec tego roku.

Statek będzie spełniał warunki dopuszczające do żeglugi po morskich wodach wewnętrznych oraz do 6 Mm od brzegu na morzu otwartym, a jego wielkość umożliwia pokonywanie Kanału Elbląskiego wraz z pochylniami. Wnętrze jest przystosowane do warunków mieszkalnych dla 8 osób: 6 miejsc w trzech kabinach oraz dwa miejsca w mesie. Ponadto dwie łazienki, w tym jedna z natryskiem oraz kuchnia w mesie. Jest możliwość zainstalowania ogrzewania, lodówki, agregatu, dużej kuchenki z piekarnikiem i wielu innych urządzeń ułatwiających spędzanie czasu na pokładzie tego statku. Silnik umieszczony centralnie pod sterówką.


Na pokładzie duży taras słoneczny oraz zejście na pomost kąpielowy. Ze względu na duże przeszklenia kabiny sterowej przewiduję wykonanie sterówki z drewna teakowego i przykrycie jej laminatowym dachem z suwklapą (wentylacja i montaż silnika). Wszystkie powierzchnie poziome będą wykonane metodą przekładkową. Sterowanie za pomocą pompy hydraulicznej oraz rumplem awaryjnym.

Dane techniczne:
długość 10,20 m
szerokość całkowita 3,10 m
zanurzenie 0,50~0,60 m
moc silnika 40-55 KM
załoga 2 do 8 osób


Na tym samym kadłubie narysowałem wersję roboczą np. jako śmieciarka, albo pływająca baza paliw lub nawet po zadaszeniu jako tramwaj wodny. To oczywiście tylko moje wizje do dalszego rozbudowania tego typu stateczku. Jak Wam się podoba?
#1 | przylodz dnia 30.04.2009 19:18
Szkoda, że Kolega nie załączył do tego opisu choćby rysunków z widokiem kadłuba. Myślę, że będzie to bardzo wygodny statek, czego serdecznie życzę. Pomyślnych wiatrów i stopy wody pod kilem I, być może, DO ZOBACZENIA NA SZLAKU!
#2 | Adam Reszka dnia 30.04.2009 22:02
Autora tego artykułu rozpoznałem natychmiast pomimo, że kryjąc swoją osobowość nie podpisał się imieniem i nazwiskiem, pozostając skromnie anonimem. Korespondując z nim poznałem plany budowy tego rewelacyjnego kadłuba, który dzięki swym właściwościom będzie mógł wychodzić na morskie wody osłonięte, na Kanał Elbląski a w przyszłości pokonywać "wielką pętlę" - Wisła-Szkarpawa-Zalew Wiślany-Pregoła-Dajma-Zalew Kuroński-Niemen-Kanał Augustowski-Biebrza-Narew-Jezioro Zegrzyńskie-Kanał Żerański-Wisła. Nie jestem upoważniony do zamieszczenia rysunku tej łodzi.
#3 | przylodz dnia 01.05.2009 15:53
Fiu, fiu! Podziwiam i życzę sukcesu! Widzę, że wspólnie z Panem Adamem Reszką trochę Pana zachęciliśmy do odkrycia kart. Bardzo się cieszę, że znalazł się wśród nas taki zapaleniec i, jak to niektóry mówią "pozytywnie zakręcony" TAK TRZYMAĆ! Kolego. Ze swojej strony trzymam kciuki za doprowadzenie projektu do końca. Jeszcze jedno: Apis umieści w plikach do pobrania znaczek i proporzec Towarzystwa Entuzjastów Żeglugi Śródlądowej. Mam wizję, że wszyscy, którzy korzystamy z tego serwisu, mamy na burtach wywieszone takie znaczki. Będziemy mogli się po nich łatwo rozpoznać. Mój KUCYK od tego sezonu będzie nosił takie znaczki na obu burtach. Proszę o widomy znak, że mnie rozpoznano od każdego użytkownika naszego wirtualnego statku. Pozdrawiam Pana Adama, Pozdrawiam anoniomowego Szkutnika ( myślę, że wkrótce się ujawni) Pozdrawiam wszystkich wodniaków.
Adam Madaj (przylodz)
#4 | tomil dnia 10.05.2009 19:07
Super łajba, bardzo mi się podoba i co najważniejsze na naszych szlakach ma tylko 60cm zanurzenia.
Życzę powdzenia i czakam na dalsze ralacje i być może dalsze zdjęcia z budowy.
Pozdrawiam
Tomek
#5 | szkutnik57 dnia 17.05.2009 14:25
Witam !
Nawet się nie spodziewałem ,że mój artykuł będzie miał tyle wejść(ponad 500) jestem mile zaskoczony .
Muszę poinformować,że dalsza budowa dostała przyspieszenia.
Wprowadziłem kadłub (teraz jest już obudowany formą) do hangaru i składamy pokład wraz z nadbudówkami które mamy już wszystkie gotowe.Pozostało wszystko połączyć i zdjąć brakujące formy z przedniej kabiny wraz z dziobowym pokładem oraz zrobić formy z istniejących już pokryć sterówki i kabiny dziobowej.Mam nadzieję,że jak tylko starczy czasu i oczywiście kasy to do wakacji kpl laminatów będzie gotowy!!!
Pozdrawiam wszystkich entuzjastów pływania po rzekach i kanałach.
Janusz Kowal
#6 | szkutnik57 dnia 01.08.2009 15:36
Znowu z lekkim poślizgiem ale idzie naprzód skleiłem części i już przednia część tzn od sterówki jest już gotowa. mamy też zrobione kopyto na element wejściówki wraz z podstawą na stopnie. po wylaminowaniu tego kopyta mam już kpl laminatów!!
Premiera na wodzie w maju przyszłego roku i oczywiście długi rejs po Polsce aby ten stateczek pokazać publiczności !
Pozdrawiam
Janusz Kowal
#7 | przylodz dnia 02.08.2009 20:52
No to zapraszamy do Cigacic ! U nas tymczasem prawdziwy "wysyp" Weekendów. Wczoraj, na naszej przystani, wraz z moim kucykiem było ich siedem! Pięć z nich popłynęło wczoraj po południu do Szczecina Dwa zostały na miejscu, bo tu jest ich port. Chętnie zobaczymy też Twoją Łódkę. A jak nazwiesz swój typ łodzi?
Kombinuj, kombinuj....
Pozdrawiam serdecznie, Adam
#8 | tricity dnia 28.08.2009 22:36
Zapraszamy do Gdańska , pisałem kiedyś email do Pana z pytaniami o ten projekt.(oczywiście uzyskałem odpowiedz) Żyję marzeniem iż kiedyś sam zacznę MM-101.Proszę napisać gdzie to wodowanie , przyjadę choć z brzegu popatrzeć.Życzę powodzenia i pozdrawiam.
Robert Wołowicz.Gdańsk.
#9 | szkutnik57 dnia 31.08.2009 11:15
Wodowanie oczywiście"pod domem" tzn na Kanale Górnonoteckim. a dalej to jak woda poniesie !
Marzenia trzeba spełniać a co najmniej wychodzić im na przeciw.
W związku z tym ,że chciałbym pokazać Hausboota na różnych akwenach do końca roku 2009 obowiązuje super promocja na kadłub (laminat) ale o tym już na priv.
Pozdrawiam Janusz Kowal
#10 | szkutnik57 dnia 27.02.2010 13:40
We wtorek 23.02. pierwszy egzemplarz Barki po załadowaniu opuścił stocznię ! Mowa oczywiście jest o samym laminacie ,a nie o zabudowanej łodzi
#11 | Adam Reszka dnia 27.02.2010 14:36
@szkutnik57: Gratulacje Panie Januszu z okazji "święta wodowania"! Nie znamy się co prawda bliżej, ale czuję jakąś wewnętrzną sympatię do Pana, jak do każdego wodniaka i szkutnika-konstruktora. Stpopy wody pod kilem zatem w sezonie nawigacyjnym 2010! ARes.
#12 | przylodz dnia 27.02.2010 18:10
Janusz! widzę, że jest realna szansa na to, żebyśmy sobie popłynęli, chociaż kawałek, tak burta w purtę w tym roku. Cieszę się bardzo z Twojego sukcesu!
#13 | szkutnik57 dnia 01.03.2010 14:07
I tu jest jednak problem .Ten egzemplarz co wyjechał nie jest mój i będzie zwodowany w Ostródzie jak dobrze pójdzie jesienią o czym na pewno zawiadomię .Egzemplarz z którego były zdejmowane formy leży u mnie i jest na sprzedaż gdyż właściciel zrezygnował z dalszej budowy a na nim właśnie miałem popływać z Wami .Mój stateczek jest jeszcze w beczkach a beczki w hurtowni (brak zdolności kredytowej).Gotowy jestem nawet na spółkę aby tylko pierwszy egzemplarz dotknął wody-pracuję nad tym czasu do rejsu coraz mniej !
#14 | 1358 dnia 16.03.2010 20:21
A może S.A. z prawem do pływania?
#15 | szkutnik57 dnia 28.03.2010 14:48
Ja jestem otwarty na każdą współpracę .
Bardzo dobrą formą jest lizing który by się sam spłacał z czarterów a jak ktoś ma firmę to są zyski z ...kosztów.
Ja jako producent niestety nie mogę lizingować u siebie a szkoda
#16 | jurand56 dnia 03.04.2010 14:57
Witam serdecznie!Ciekaw jestem jaki jest koszt zrobienia kadłuba takiego House boota.Ile by to kosztowało wraz z robocizną<pańską oczywiście>Wszystkiego najlepszego,smacznego jajka,mokrego dyngusa.Pozdrawiam!Jurand56
#17 | szkutnik57 dnia 27.09.2011 20:40
Witam
Trochę zdjęć pierwszego kadłuba z zeszłego roku na stronie:
www.szkutnik.bydg...
#18 | szkutnik57 dnia 13.01.2013 17:56
Witam
Po długiej przerwie dalsze wieści o budowie "Bareczki".
Wspólnie z Firmą La Mere (www.lamare.pl} będą produkowane statki
pod nazwą Inlander 33 .
Na ich stronie jest pokazana wizualizacja jaka będzie zaprezentowana na najbliższych targach w Dusseldorfie z datą premiery- lato 2013.
Link do ich strony http://www.inland...
Co prawda w opisie zakradły się drobne błędy ale to poprawimy .
Jak dobrze pójdzie to w tym roku będą trzy bareczki na wodzie !
#19 | szkutnik57 dnia 12.07.2014 12:26
Pierwsza barka na wodzie !
Jest to prototyp budowany przez armatora i według jego wizji odbiegających nieznacznie od założeń projektantów ,ale ogólne wrażenie chyba będzie dobre .
Kapitanie prośba o wstawienie przesłanych zdjęć !
#20 | szkutnik57 dnia 12.07.2014 19:12
Minęło 5 lat od pierwszego wpisu o budowie Hausboota. Dzisiaj pierwszy egzemplarz jest już na wodzie. Z formy zeszły już trzy kadłuby. Następny ma poprawiony dziób (taki mały redan dla odkładania fali).
mam nadzieję ,że w przyszłym sezonie następne jednostki dotkną wody .
Ze względu na to ,że ja osobiście montowałem silnik i inne urządzenia wewnętrzne byłem cały czas światkiem budowy i mogę się podzielić uwagami np. trzeba podczas budowy wylaminować integralne zbiorniki balastowe wodne co wyeliminuje sztuczne dobalastowanie 3 tonami (w tym przypadku klocki żeliwne). Po wylaniu (wypompowaniu) wody łatwiejszy będzie transport a i zejście z mielizny też będzie łatwiejsze !

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!