Hamburg - okno na światDrukuj

W połowie lat 70-tych Hamburg został połączony kanałem Elbe-Seiten-Kanal (ESK) km 0,00 z kanałem Mitteland (MLK) w Edesbüttel na kilometrze 233,6 w okolicach Wolfsburga i dalej ze śródlądowym systemem europejskich dróg wodnych. Na km 115,2 ESK łączy się w miejscowości Artlenburg z Łabą na jej 573 km , gdzie znajduje się brama przeciwpowodziowa.

Budowa tego kanału trwała 8 lat i została zakończona 15.06.1976 r. Była to nie tylko decyzja polityczna (uniezależniającą się od byłej NRD), ale przede wszystkim gospodarcza.

18 lipca 1976 r. kanał został na rok czasu zamknięty po przerwaniu wału przy drugim moście kanałowym w gminie Abendorf miejscowości Erbstorf koło Lüneburga. Ponad 5 milionów metrów sześciennych wody zalało pobliskie tereny spływając ponownie do rzeki Ilmenau. Dnia 24.06.1977 r. ESK został ponownie otwarty po zastosowaniu specjalnych umocnień mostów kanałowych.

W Scharnebeck na km 106 kanału powstała kosztem 152 milionów DM największa wówczas na świecie podwójna podnośnia statkowa o różnicy poziomów wynoszącej 38 m. Każdego roku odwiedza ją ponad 500 tys. turystów zwiedzając pobliskie muzeum kanału oraz odbywając krótkie rejsy barkasami pokonującymi podnośnię w górą i w dół.
Na km 60,5 znajduje się w miejscowości Esterholz (obecnie podwójna) śluza Uelzen o różnicy poziomów wynoszącej 23 m.

Niskostany rzeki Łaby prowadziły wielokrotnie do całkowitego odcięcia Hamburga od reszty kraju. Jedyną możliwością na opuszczenie tego portu przez statki śródlądowe była droga morska od ujścia Łaby przez Cuxhaven do ujścia Wesery w Bremerhaven. Oddając do użytku w 1976 r. 115 km Elbeseitenkanal problem ten został rozwiązany.

Jednak ponad 20 lat trzeba było jeszcze czekać na budowę mostu kanałowego (przez Łabę) w okolicach Magdeburga. Projekt ten został zrealizowany po zjednoczeniu Niemiec w ramach programu nr. 17.

Były to ogromne kapitałochłonne inwestycje, które jak to było z ESK zaczęły się spłacać po ponad 20 latach użytkowania. W obecnej chwili możliwa jest na tej drodze wodnej eksploatacja zestawów pchanych o wymiarach 185 m x 11,4 m oraz pojedynczych jednostek o max. wymiarach 100 m x 11,4 i zanurzeniu 280 cm. Hamburg spełnia więc wielozadaniową rolę prawdziwego portu morskiego obsługującgo statki morskie, śródlądowe, kolej i samochody. Port ten każdego roku bije kolejne rekordy przeładunkowe i tendencja jest nadal wzrostowa.W ubiegłym roku przeładowano tutaj 8,86 milionów kontenerów i 134,9 miliona ton ładunków.

Drogą śródlądową przewożone są z Hamburga ładunki masowe, min. duże ilości węgla do elektrowni w Mehrum i huty Salzgitter , kamienia budowlanego na modernizowane kanały we wschodnich Niemczech, kontenerów do terminalów w Braunschweigu i Hannoverze, paliw płynnych do portów w Braunschweigu, Hildesheim, Salzgitter i Hannoverze oraz złomu we wszystkich możliwych kierunkach. Również przewozy pasażerskie są wielką atrakcją turystyczną tego wielkiego portu.

Od kilkunastu lat pracuję w północno-zachodnich Niemczech pływając przede wszystkim w okolicach Hamburga i śródlądowch portów położonych nad kanałami :
Mitteland (MLK) , Dortmund-Ems-Kanal (DEK) i dalej do Zagłębia Ruhry aż do Renu.

Miałem szczęście spotkać w Hamburgu jeden z największych statków pasażerskich świata "Queen Mary 2", który przechodził swój przegląd klasowy w stoczni Blohm & Voss. Właściciel tego transatlantyka - firma Cunard - często korzysta z usług tej renomowanej stoczni i kilkakrotnie "QM 2" była już w jej największym doku nr.17.

Kilka danych dotyczących "Queen Mary 2" :

Rodzaj statku: Transatlantyk
IMO-Nummer: 9241061
US: GBQM
Wyporność: 148.873 BRZ
Długość: 345,03 m
Szerokoćć): 41,08 m
Zanurzenie (przy 70.000 Tonach): 10,00 m
Wysokość ( od stępki do komina): 71,94 m
Koszt: 870 milionów $
Moc: 116 MW (157.000 KM) CODAG
Prędkość: 29,6 węzłów max. (ok. 56 km/h)
Ilość miejsc pasażerskich: 2.620
Załoga: 1.254
Rozpoczęcie budowy: 4. Juli 2002
Wodowanie: 21. 03. 2003
Oddany do użytku: 26. 12. 2003
Przewidywana eksploatacja: 40 lat

Dla zainteresowanych rejsem zamieszczam aktualną propozycję firmy Cunard:

Queen Mary 2:
New York - Hamburg - 1990 Euro
Karaiby - od 1990 Euro
www.transatlantik-passagen.de

Przedstwiam poniżej fotoreportaż z interesującgo rejsu, który uwieczniłem na fotografiach w listopadzie 2005 roku. Pokazuje on drogę wodną z Braunschweigu do Hamburga. Najwięcej zdjęć zrobiłem na Łabie miądzy ESK a portem Hamburg. Wszystkie zostały przeze mnie wykonane i opisane.



Fotoreportaż jest moją odpowiedzią na prośby uzytkowników, aby zamieszczać więcej materiałów ilustrujących drogi wodne tam, gdzie są one drogami wodnymi z prawdziwego zdarzenia

Józek Węgrzyn

#1 | Teos dnia 22.11.2007 18:28
Dzięki Skipper za fajny fotoreportaż, też mam trochę fotek z tej trasy ale fajnie jest spojrzeć na te same widoki "obcym okiem" ;-)
Gdy staliśmy na Billwerderbucht czekając na wyładunek rzuciła mi się w oczy knajpa naprzeciwko która się nazywa "Zum Skipper" :-)))
#2 | Zbigniew Toporowicz dnia 23.11.2007 00:58
Andrzej Podgórski też ma bar na trasie Gdynia-Piła własniść Andrzej Podgórski restauracja. Zbieżnośc nazwiska i imienia.
#3 | Adam Reszka dnia 24.11.2007 00:22
Skipperowi: Przyznaję, że jestem pod wrażeniem. Dostałem rzeczową, skondensowaną dawkę informacji o ESK i zobaczyłem podnośnię w Scharnebeck, której zawsze byłem ciekaw, a której na własne oczy nigdy nie ujrzę. Bo już z Wisły nigdzie się nie wyrwę. Gratuluję Józefie - pomyśl o innych trasach, np. MLK. Pozdrawiam - Adam.
#4 | 5 dnia 25.11.2007 11:44
Adam, Komandorze :mam kilka pomysłów na kolejne artykuły o interesujących drogach wodnych zachodniej Europy.Muszę jednak zrobić nowe zdjęcia bo te, które posiadam są kiepskiej jakości.Również temat "Mariny" zostanie w to włączony.Myślę, że wiosną kiedy będzie ponownie kolorowo nad kanałami i rzekami zrealizuję te plany.
Przesyłam pozdrowienia nad Wisłę - Józek
#5 | Witold dnia 14.03.2008 20:50
Super reportaze, super zdjecia co ja bym robił wieczorami bez tych reportaży ,już sie uzaleźniłem Dziękuje Ci Józefie za nie.PozdrawiamPfft
#6 | Mariner76 dnia 23.08.2008 20:32
Miałem okazje płynąc tą drogą wodną do Hamburga.Podnośnia robi duże wrażenie.Ale wcześniejsza śluza w Uelzen wydaje się byc o większej różnicy poziomów wody.Autor artykułu podaje że różnica na tej śluzie wynośi tylko 23 metry a podnośni 38 metrów.Śluzując się na jednyej sluzie i drugiej wydaje się że jest odwrotnie. Byc może to tylko złudzenie optyczne.
#7 | 5 dnia 24.08.2008 11:58
Kolego zz43904! To tylko złudzenie.Dane zaczerpnięte są z kalendarza żeglugowego WESKA, a podnośnia Scharnebeck była do niedawna najwyższą na świecie.Jeżeli płynąłeś z Polski musiałeś przechodzić przez podnośnię Niederfinow (blisko polskiej granicy), która ma 36 m wysokści i w 1936 kiedy oddawano ją do użytku też była najwyższą na świecie.
Niemieckie budownictwo wodne znane jest od wieków ze swoich wysokich osiągnięć.Proszę popatrzeć na górną Odrę i Kanał Gliwicki (wybudowany jako pierwsza część połączenia z Dunajem i zwanym Hitlerkanal).W latach 80-tych udało się Niemcom połączyć Ren poprzez Men z Dunajem realizując tym samym marzenia żeglugi od Morza Czarnego do Północnego i Bałtyku (chociaż połączenie Odrą było najbliższe, ale sytuacja polityczna już tego nie wymagała).
Szkoda, że Polska całkowicie zrezygnowała z Europy....przynajmniej żeglugowej ( Wisła, Odra, Warta i Noteć )....
stając się jej zaściankiem i wiochą zabitą...zielonymi fachowcami od przywracanie jej stanu z XVI wieku.
Wstyd mi jest jako europejczykowi pochodzącemu z jedenej z najlepszych szkół żeglugowych w Europie wrocłaskiego TŻŚ za ten stan prymitywizmu jaki pozostał po niegdysiejszej ( chociażby nawet komunistycznej) cywilizacji żeglugowej.

Józek Węgrzyn - autor artykułu
#8 | Mariner76 dnia 24.08.2008 15:33
Przez podnosnię w Niederfinow też przepływałem ale duzo wcześniej.Ten rejs rozpoczołem z Magdeburga sluzując się z Łaby na kanał.Następna śluzowanie to okolice Wolfsburga.Ogólnie ma się wrażenie pokonując różnice poziomów w śluzach że jest ona dużo większa a w podnośniach dużo mniejsza.
Czy mógłby Ktos przybliżyc mi wysokośc śluz przez które przepływałem w Magdeburgu i Wolfsburgu {w UELZEN znam}
#9 | 5 dnia 24.08.2008 17:35
Nowa śluza Rothensee-Magdeburg oddana do użytku w maju 2001 r. (obok podnośni zbudowanej w latach 1930 - 1938 r. ) ma maksymalne spiętrzenie wynoszące 18 m i zależne jest ono jeszcze ( ( budowana jest śluza w kanale wyjściowym na Łabę ) od stanu wody na tej rzece.
Tą drugą śluzą ( koło Wolfsburga ) jest Sülfeld Nord budowana w latach 1934-37 i oddana do użytku w 1938 r. ma wysokość spiętrzenia wynoszącą 9 m.
Jeszcze w tym roku oddana zostanie do eksploatycji nowa śluza Sülfeld Süd o wym. dł. 225 m i szer.12,5 m i max. zanurzeniu dla statków wynoszącym 280 cm.
Północna śluza ma 225 m dł. 12 m szer. i max. zanurzenie dla statków 250 cm.
Pozdrawiam i służę dalszymi informacjami.

Józek Węgrzyn

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!