Kanał Telemark w NorwegiiDrukuj

KANAŁ TELEMARK W NORWEGII

Kanał Telemark jest atrakcją turystyczną w Norwegii i należy do nielicznych dróg śródlądowych w tym kraju.



Kanał Telemark składa się z 2 kompleksów śluz. Pierwszy kompleks to Norsjo-Skienkanal. Został otwarty w 1861 roku. Drugi kompleks to Bandakkanal. Kanał ten otwarty 31 lat pózniej łączy Norsjo z Zachodnim Jeziorem w Dalen.

Norsjo – Skienkanal ze śluzami w Skien i Loveid jest początkiem Telemarkkanal, zbudowany został pomiędzy latami 1854-1861. Idea budowy pojawiła się w roku 1805. Prace konstrukcyjne zakończono w 1844. Projekt stworzyli: Dyrektor projektu - Engebret Soot, jego asystent Waligórski (Polak brak mi bliższych danych o nim) oraz dwaj dyrektorzy Roiem i Jahan Tullin Thams.

Bandakkanał został wybudowany w latach 1887-1892 przez 500 robotników i inżynierów. Tworzy go 14 śluz zbudowanych na 17 kilometrach kanału pomiedzy Ulefoss i Strengen przy różnicy poziomów 57 metrów. Konstrukcja i budowa śluz w Vrangfoss Falls i Hogga była bardzo trudna i niebezpieczna. Jednak kanał oddano do żeglugi w czerwcu 1891 roku. 20 września 1892 otwarto oficjalnie Telemarkkanal. Kanał był wykorzystywany do żeglugi towarowej - głównie przewozu kamienia i żywności. Wraz z rozwojem żeglugi powstawały nowe przystanie i nabrzeża, rozpoczął się rozwój turystyki pasażerskiej. Obecnie na Kanale pływają 4 statki pasażerskie:

m/s Victoria - Królowa Kanału. Wybudowana w 1882 roku w Akers jako statek parowy. W roku 1953 przebudowany na statek motorowy. Dzisiaj odbudowana w starym stylu pływa na trasie Skien - Dalen. Statek ma 30 metrów długości, 5,,5 metra szerokości i 2,5 metra zanurzenia. Zabiera jednorazowo 180 pasażerów.

m/s Henrik Ibsen. Zbudowany w 1907 w Goeteborgu jako m/s Styrso. Do 1970 roku pływał w zatoce w pobliżu Goeteborga, a następnie jako statek do czarterowych wycieczek. Na Telemarkkanal trafia w 1992 roku. Zostaje przebudowany do potrzeb kanału. Pozostaje nadal jako statek parowy.

Statek ma 30,9 metra długości, 6,5 metra szerokosci i 2,5 metra zanurzenia. Zabiera 220 pasażerów na trasie Skien - Dalen.

m/s Telemarken. Wybudowany w 1951 roku w Szwecji jako m/s Freja. W 1988 roku rozpoczyna prace na Telemark Kanał jako m/s Telemarken.

Statek ma 26 metrów długości, 5,6 metra szerokości i 1,6 metra zanurzenia. Zabiera 140 pasażerów pomiędzy Akkerhaugen i Lunde.
m/s Skursfos. Wybudowany w częściach w roku 1908 i przetransportowany do Tinnsjoen. Tam połączono części w całość i zwodowano. Pływał pod nazwą Den Sorte Slieter (Czarny Koń Roboczy) do roku 1983. W roku 1990 odkupiony przez Asbjorna Lia jako złom. Przez następne 11 lat trwała rekonstrukcja statku. Po zakończeniu rekonstrukcji dopuszczony do pływania na Telemarkkanal. Pływa tu i po fiordach z Skien do Brevik i Langesund. Statek ma 21,15 metra długości, szerokość 5,6 metra, zanurzenie 2,4 metra. Zabiera 68 pasażerów.

Sezon nawigacyjny dla statków pasażerskich na TelemarkKanal trwa 3 miesiące. Dzięki szeroko rozwiniętej bazie hotelowo-restauracyjnej i wypożyczalni sprzętu wodnego można spędzić niezapomniane chwile na pokonaniu Kanału Telemark w jedna stronę zabytkowym statkiem, a w drodze powrotnej płynąc kajakiem lub jachtem. Można skorzystać z linii autobusowej, której trasa wiedzie wzdłuż brzegów kanału. Jednak podróż autobusem nie oddaje tego co można zobaczyć płynąc tym kanałem na pokładzie zabytkowego parowca...

Zbigniew Toporowicz
#1 | Szczepan dnia 26.10.2007 09:52
Ale tam pięknie w tej Norwegii,co? Zawsze mi się tam podobało, spędziłem dwa lata na żegludze w norweskich fiordach. Dziękuję Zbyszek za ten artykuł i zdjęcia. Dzięki nim od razu się tam przeniosłem we wspomnieniach. Pozdrawiam Staszek.
#2 | 5 dnia 26.10.2007 22:23
Skandynawia jest przepiękna.W ubiegłym roku zamieściłem podobny reportaż o szwedzkich śródlądowych drogach wodnych.Warto tam się wybrać i zobaczyć na własne oczy jak dbają o turystykę wodną nasi północni sąsiedzi.
Jak mawiał Janusz T. ze Skandynawii najbardziej lubimy Finlandię czekamy więc na kolejny reprtaż z tego właśnie kraju.
Zbyszku gratuluję trafionej relacji i informacji o wspaniałej pasażerskiej parowej flocie tak modnej na całym świecie tylko nie w Polsce...bo ją po prostu zezłomowano lub sprzedano skandynawskim sąsiadom...

Pozdrawiam Józek Cool
#3 | Bryza dnia 26.10.2007 22:54
O ho!ho! Super Voyage i National Geographik w jednym.Ciekawa zachęta do podróży drogą śródlądową.Marzenie warte zrealizowania.Dzięki.
#4 | grundi68 dnia 27.10.2007 16:34
piękny reportaż i piękne stateczki.powinny chyba mieć na początku nazwy s/s - jeżeli rzeczywiście niektóre z nich to parowce.tylko dlaczego żegluga trwa tak krótko ;jeżeli to skutek zlodzenia to dlaczego nie użyją lodołamaczy???

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [4 głosy]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
  PRchecker.info Free counters!